سامية عاطف : يمكنني إستبدال السيت كوم بالمسرح

  • حوار‎
  • 01:05 مساءً - 4 اكتوبر 2010
  • 2 صورتين



صورة 1 / 2:
سامية عاطف
صورة 2 / 2:
سامية عاطف

سامية عاطف ممثلة شابة أجمع النقاد على موهبتها التي ظهرت منذ أول اعمالها على خشبة المسرح وهي طالبة في معهد الفنون المسرحية، إلا انها لم تحقق ما تستحقه موهبتها بعد، قامت ببعض الادوار المميزة في أعمال درامية وكان آخرها مسلسلي " بابا نور" و " إختفاء سعيد مهران" كان لنا معها هذا الحوار:

  • بدايتك الفنية كانت على المسرح في مسرحية " حلاق بغداد" فأين انت من المسرح الان؟
    المسرح اهم حاجه في حياتي لاني اولا خريجة معهد فنون مسرحيه، وثانيا هو عشقي، وثالثا انا عملت مسرح كتير جدا ويمكن ده عطلني فتره كبيره وحاليا بعرض مسرحية اطفال تاليف نبيل خلف واخراج ناصر عبدالمنعم ،وكمان هنعيد مسرحية رجل القلعه ان شاء الله.

  • أول أعمالك التليفزيونية كان مسلسل " رجل من زمن العولمة" و أخرها كان مسلسل "بابا نور" ما الفارق بين سامية عاطف في كلاً من العملين؟
    فيه اختلاف كبير طبعا، اولا خبره ووعي، في مسلسل رجل في زمن العولمه كنت لسه طالبه في المعهد وكنت خجوله جدا والحمد لله كان فيه موهبه لكن لم تكن معها خبرة ،وكمان رهبة الكاميرا واللي لسه موجوده لحد النهارده بس لان النهارده في خبر’ بقيت اقدر اسيطر علي رهبة الكاميرا.
    بمعني في مسلسل بابا نور وسعيد مهران كنت بحاول الاقي تفاصيل لكل شخصيه وابعدهم عن بعض بشكل الملابس والاداء وروح الشخصيه نفسها، والحمد لله كان باين الفرق بين الشخصيتين ولو قارنت معاهم زمن العولمه هتلاقي بينهم فرق شاسع.

  • شاركتي في سيت كوم وحيد بعنوان " عبدالحميد أكاديمي" و لم تشاركي في اى سيت كوم اخر بعد ذلك، فما هو تقييمك لتجربة السيت كوم في الدراما العربية؟
    اما عن السيت كوم انا بكل بساطه ممكن استبدله بالمسرح، السيت كوم المفروض انها حاجه لايت عشان السيد المشاهد يستمتع ويضحك وينسي هموم الحياه لكن لما يبقي فيه كل المعروض ده من السيت كوم واللي بعضها ناجح وبعضها لا تحتمل ان تري منها مشهدا واحدا فبصراحه ده حرام.

  • ابتعادك عن السينما منذ دورك في فيلم" السلم و الثعبان" الذي شهد نجاحاً كبيراً بما تفسريه؟
    السينما حلم لكل ممثل بس للاسف هي دايره مغلقه علي اللي فيها، نفسي اعمل ولو مشهد واحد اطلع فيه طاقه تمثيل واعتقد انه لو مشهد حلو هيبقي اهم حاجه في حياتي.

  • هاجمت الفنانة علا غانممسلسل "بابا نور" بينما دافع عنه الفنان الكبير حسين فهمي ، فما هو رأيك في رأي كلا الطرفين بصفتك أحد ابطال العمل؟
    مسلسل بابا نور زي اي مسلسل فيه مميزات وطبعا فيه عيوب وده طبيعي، انا عن نفسي بحب المسلسل ده جدا لان جروب العمل كان فوق الوصف كان فيه حالة حب من اصغر واحد لاكبر واحد وبحب دوري فيه.

  • زواجك من الفنان مجدي بدر زواج فني، ألم تخشي مصير ما سبقك من زواجات فنية ؟
    الحمد لله انا ومجدي متفاهمين جدا وفي ثقه متبادله بينا والحمد لله فيه احترام كمان ده اولا، ثانيا الجواز قسمه ونصيب يعني حتي لو لاقدر الله حصل حاجه فطبيعي ان يبقي فيه خلافات بين اي زوج و زوجته حتي لو كانوا بره الوسط الفني، ثالثا نسبة الطلاق في مصر عاليه جدا وده مكتوب النهارده في الجرايد بس اللي في الوسط الفني الناس مركزه معاهم شويه.

  • بماذا تحلم سامية عاطف؟
    بحلم ان الطماطم تبقي بـ 50 قرش، بحلم ان اللحمه ترخص والناس الغلابه تعرف تاكلها.

  • ماهو الجديد الذي سوف تقدميه قريباً؟
    الجديد ان شاء الله في المسرح واللي قولتلك عليها فوق، اعادة مسرحية رجل القلعه تاليف ابو العلا السلاموني واخراج ناصر عبد المنعم وبطولة توفيق عبدالحميد و اشرف طلبه.

وصلات



تعليقات