The Hobbit - تقنية سينمائية جديدة

فى آخر مشاهد The Lord Of The Rings: The Return Of The King يجلس فرودو باجنز في شاير؛ ارض الهوبيتس، بعد رحلة استمرت ١٣ شهر فى Middle Earth يكتب رحلته الاسطورية في كتاب قبل ان يدخل عليه ساموايز جامچي ويقاطعه: خلصت كتابك يا فرودو!!؟؟ فرودو فعلاً كان خلّٓص روايته ، في الوقت ان كاميرا بيتر چاكسون جابت رواية تانية اسمها The Hobbit’s Tale واللي كاتبها بيلبو باجنز .. من ساعتها تأكدت ان بيتر چاكسون ناوي على جزء رابع على اقصى تقدير.. بس للاسف خذلني وطلع كان ناوي على ثلاثية تانية غير The Lord Of The Rings

منذ ثلاث سنوات تقريباً اعلنت شركة New Line Cinema والمخرج بيتر چاكسون عن انتاج الثلاثية الجديدة من رواية تولكين اللي قدمها سنة 1937 بإسم The Hobbit بصراحة محاولتش افكر كتير في شكل الفيلم.. من الاخر احنا بنتفرج على حاجة من اخراج بيتر چاكسون اللي واخد اوسكار 3 مرات عن افلام من نفس النوعية.

فيلم ممتع.. دي اول كلمة قلتها بعد ما استمعت بحوالي ٣ ساعات هي مدة عرض الفيلم، سينما جديدة، تصوير جديد، اخراج عبقري من بيتر چاكسون كالعادة، تمثيل جميل من ايان ماكلين ومارتن فريمان .. بس للاسف لما الابهار راح ملقتش حاجة اقدر افتكر بيها الفيلم ، زي ما انا دلوقتي مش عارف اكتب حاجة عنه. ولكن .. طبيعي جداً ان الفيلم ميبقاش مفهموم بدرجة كبيرة، احنا شفنا ثلث الفيلم فقط لاغير!! لسة قدامنا حوالي 4 ساعات من الرواية على جزئين The Desolation Of Smaug - 2013 و There Back and Again - 2014 عشان نحكم على الفيم كامل.

الموضوع هيفضل مفتوح ل ديمسبر 2014 .. مع نهاية الثلاثية عشان الحكم يكون منصف .

شوية ملاحظات:- الفيلم مينفعش يتشاف غير ف ايماكس ثري دي .. اللي مدخلوش يلحق يدخله، السينما مدت عرض الفيلم اسبوع كمان.

اول ٥ دقايق من الفيلم قلت بيتر چاكسون بيفرد عضلاته وبيقول انا في اكاديمي اووردز 2013

موسيقى الفيلم من اكبر عوامل نجاحه، في الوقت ان صوت الفيلم نفسه من اكبر نقط الضعف اللي واضحة فيه.

مشهد بيلبو وهو بيلاقى الخاتم وساوند تراك The Lord Of The Rings بيشتغل في الخلفيه تخلي جسم الواحد يقشعر ويفتكر الفيلم الاصلي.

هتلاقي في الفيلم روابط كتير بينه وبين الثلاثية الاصلية، محدش هيفهمها الا اللي حافظ The Lord Of The Rings

ذا هوبيت هيترشح ل٣ جوائز اوسكار على الاقل، وهياخد اتنين منهم على الاقل برضو

لحد اللحظة.. دي ذا هوبيت متصدر البوكس اوفيس في تاني اسبوع عرض بمجموع ايرادات 150 مليون دولار في امريكا فقط وحوالي مليون جنيه في سينمات مصر

نقد آخر لفيلم The Hobbit: An Unexpected Journey

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
الهوبيت: فيلم غير متوقع دعاء أبو الضياء دعاء أبو الضياء 6/14 26 ديسمبر 2012
The Hobbit - تقنية سينمائية جديدة Ahmed Alaa Ahmed Alaa 6/6 28 ديسمبر 2012
الهوبيت : أثارة غير متوقعة Mido Rammstein Mido Rammstein 4/4 5 يناير 2013