تجربة متميزة و جامدة جدا

Nightcrawler تجربة عظيمة لعشاق السينما , فيلم متكامل من ناحية الكتابة و الاخراج

نصيحة : ( لو كنت بتحب دي نيرو و الفيلم العظيم Taxi driver رائعة سكورزيسي لازم تتفرج على الفيلم دة مش عشان الفيلم شبهه , عشان حتحس انو الفيلمين على نفس الوزن و الصراع النفسي , بدون تفوق لاحد من Jake او De Niro , هتكلم اكتر لية وانا بتناول الشخصيات )

الفيلم بيشهد قدوم مخرج و مؤلف متميز و هو Dan Gilroy , كتابة ممتازة لانو قسم الفيلم صح عرف امتى يشرحلك و امتى يدهشك بشكل بسيط للغاية .

( Jake Gylenhaal ) : تفوق بشكل رائع و خطير ل Jake في الفيلم ده , عامل شخصية مجنون , هادي , اناني , حريص , اصراره غير محدود , مضطرب نفسيا , جواه غضب لو طلع يبقى خلصت ... !!!

بجد شىء محير عدم ترشحه للاوسكار , متعرفش هي الاكادمية بتفكر ازاي و ايه هي معايرها , ده الراجل عمل اللي ما يعمل ادائه فوق الممتاز ... معلش يبني !

خلينا نشرح لية Jake و De niro متساويان و محدش يتفوق عالتاني من وجهة نظري الشخصية في مقارنة بسيطة :م متوحش

شخصية Di Niro : شخصية تسعى الى ان تكون طبيعية و عادية و في نفس الوقت يشعر بالاكتئاب و الحزن لما يراه من فساد و دمار اخلاقي ثم يسعى من فكرة ان يكون طبيعي الى ان يكون منقذ بلمسة مثالية رائعة .

شخصية Gylenhaal : عكس دنيرو تماما في Taxi Driver , شخصية فقيرة كل مؤهلاتها هي دروس من الانترنت , لا يهمه ان كان العالم مثالي ام متوحش كل ما يهمة هو ان يتعلم كيف يتعامل معه , لا يهمة ان كان عملة سيخالف القانون ام لا كل ما يهمه ان يكون متميز في عملة بل الافضل و ان لا يكون احد افضل منه ابدا .

فعلا تجربة غريبة و حلوة .

نقد آخر لفيلم Nightcrawler

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
تجربة متميزة و جامدة جدا Abdelrahman Mohammed Abdelrahman Mohammed 4/4 8 فبراير 2015
اخطر معادلة على الاطلاق .. ذكاء حاد + حظ سئ .. و الناتج لابد ان = النجاح Mido Hejazi Mido Hejazi 1/2 1 مارس 2015