النهايه مجهود عظيم اضاعته البدائيات

  • مسلسل النهايه من أكثر الأعمال اللي كانت منتظرة في موسم رمضان ٢٠٢٠ لأسباب كتير جدا، أهمها بطل العمل يوسف الشريف اللي يمكن اعتباره رقم واحد ف الدراما بسبب نجاحاته المتتالية ف مسلسلات كلها مختلفة تماما عن بعض وتحقيقه دائما أعلى المشاهدات وأيضا كان الإنتظار الأكبر من جمهوره بسبب غيابه سنتين وثانيا لأنه أول خيال علمي عربي والحقيقة إن التريلر بتاعته كانت عظيمة جدا وعملت حملة تسويقية استثنائية للمسلسل.
  • بدأ المسلسل بداية جيده جدا جدا ثم بعد أول أربع حلقات بدأ التقلب بين حلقة كويسة وحلقة متوسطه لحين الحلقة ال ١١ و ال ١٢ اللي دخل فيهم الروبوت زين على وعي زين الحقيقي وتنفيذ المشاهد فيها كان رائع جدا ومبتكر وكذلك حرب نهاية الروبوتكس كانت رائعة جدا، ثم هدأ المسلسل بطريقة غريبة رغم كل الأحداث اللي بتحصل فيه إلى أن جاءت الحلقة ٢٢ و ٢٣ وهما أفضل حلقتين ف المسلسل من كل النواحي ثم عاد المسلسل للهبوط رغم توافر الأحداث وف النهايه لم يوفي المسلسل بكل ما توقعناه.
  • ف البداية خلينا نوضح مميزات المسلسل اللي هيا كتيره جدا :
  • أولا: فكرة الخيال العلمي تعني بناء خيال على أساس علمي وهنا الميزة الأولى إن المسلسل فعلا بنى كل أفكاره على أسس علمية صحيحة وكل الخيال اللي تم سرده ف المسلسل قابل للتحقيق في المستقبل القريب سواء كان تطور الروبوتكس وسعيها ف السلطه أوالتكنولوجيا والدرونز وغيرها حقيقة ف مجهود كبير جدا جدا مبذول ف البحث عن الحاجات دي ف تحية للمؤلف ( عمرو سمير عاطف )، وبرده سرد بعض الأفكار عن الذكاء الاصطناعي وشرحه بطريقة مبسطة بما يحتاجه المشاهد ليفهم ما يحدث حوله دون التعمق ف هذه العلوم المعقده جدا كان موفق جدا، ومن أهم الحجات اللي اتقالت فكرة أن التطور التكنولوجي مصاحب للحروب وان الأمم بتبذل أقصى جهدها للتطور اثناء الحروب وهنا مؤلف دارس كويس هوا بيقول ايه لان لو بصينا على الحرب العالمية الأولى أو الثانية هنلاقي نتج أثناء الحرب اكتشاف الكومبيوتر وكذلك الانترنت، وهنا نجح المسلسل ف اول نقد كان بيوجهله أنه ازاي التقدم التكنولوجي ده مصاحبه تدهور معيشي لان الحروب دمرت مستوى المعيشه ف حين انه كان الصراع نحو التطور التكنولوجي قائم للاستفاده به ف الحروب، وبرده تصور انتهاء الروبوتكس بسبب انها كانت بتشكل خطر على البشر ذكي ومميز.
  • الميزه الثانيه طبعا هيا الجرافيكس كان رائع جدا طوال المسلسل بطريقة غير متوقعه وان كان لم يحالفه التوفيق ف تأثير الصاروخ المغناطيسي على الواحه كان مشهد قريب من الكرتون شويه بس ف العموم عملوا مجهود رائع يشكروا عليه بما يتطلبه المسلسل.
  • الميزه الثالثه وهيا الموسيقى التصويريه الرائعه للغايه والمميزة بفارق رهيب عن أي موسيقى تصويرية ف رمضان وكذلك تتر البداية الموسيقى فيه خرافه (هشام خرما) .
  • الميزه الرابعة وهيا الأزياء بصراحه أحد أنجح الحجات ف المسلسل بجد رهيبه (انجي علاء).
  • الميزه الخامسه بعض الأداءات التمثيلية الجيده وتتمثل في سعاده (محمود الليثي) عزيز (عمرو عبدالجليل) زين الروبوت (يوسف الشريف) مؤنس (أحمد وفيق) رضوى (ناهد السباعي) صباح (سهر الصايغ) يسر (محمد العروسي) طومان (محمد خميس) ريناد (نهال نور) وظهور مميز لمحمود عبدالمغني وكذلك اياد نصار .
  • الديكور كان رائع ف الواحه واختيار المخرج لأماكن التصوير مميز جدا وكذلك تناسق الألوان كان مميز لدرجة بديعه حرفيا.
  • والميزه الأهم وهي جرأة فريق العمل ككل وجرأة نجم بحجم يوسف الشريف أنه يغامر ف وقت طالع فيه من أكبر نجاح له ف الدراما وهو كفر دلهاب ، في الوقت اللي فيه كل النجوم الباقيه بيلعبوا على المضمون ودي اكتر حاجه تحسب للمسلسل.
  • نيجي بقى للعيوب وهيا عيوب للأسف بدائية وكان فيه امكانية كبيره لتفاديها خصوصا ان المسلسل نجح بالفعل ف الاختبارات الاصعب:
  • العيب الأول سطحية الشخصيات قد ايه انت كمشاهد حاسس انك بعيد عن المسلسل وعن اللي بيحصل فيه ومش فارق معاك مين يموت ومين يعيش مش فارق معاك اي حاجه بتحصل رغم أن ممكن يكون الممثل بيأدي بطريقة كويسه والمشهد متصور بطريقه كويسه لكن ضعف بناء الشخصية وسطحيتها خلت كأن المشاهد بينه وبين الأحداث حاجز كبير وخلته يحس أن المسلسل مليء بالمط والحشو على الرغم من أن تقريبا قليل جدا لما تلاقي مشهد مش مهم بس ضعف الشخصيات أدى لعدم تفاعل المشاهد معاها وخلاه يحس بالملل وف جزء مهم أيضا جعل المشاهد يحس بالملل وهوا أن المسلسل بيتجنب الصدامات بيتجنب تفجر الأحداث خوفا من فقدان أحد الشخصيات المهمه في العمل ومثال على ذلك مشهد عزيز وهوا هيفجر انرجي كو وكان بعدها الأحداث هتولع إلا أنه لجأ الطريق الاسهل.
  • العيب الثاني هوا عيب الإخراج بصراحه مقدرش المخرج ياسر سامي رغم تميزه ف كل حاجه متعلقة بالصوره أنه يطلع من كل ممثل أفضل ما عنده فبقى أفضل أداء تمثيلي ف المسلسل ككل لا يتعدى حاجز الجيد وبرده بعض التساهل في المشاهد والخوف من الصدامات زي مشهد تهريب الروبوت زين لصباح وغيره كتير من التساهل الاخراجي والاختيارات الخاطئه لتنفيذ المشاهد.
  • بعض اللوم أيضا على يوسف الشريف نفسه لقبوله شخصية زين البشري وهي شخصية فقيره للغاية وقادرة تهدم أي ممثل بيقوم بيها وده عيب برده لانك بطل العمل لازم شخصيتك تكون جذابه جدا جدا لانه من أهم عوامل نجاح العمل.
  • طبعا اللي متابع عمرو سمير عاطف هيعرف أنه بينتهج أسلوب أن متعرفش المشاهد كل حاجه والحقيقه أنه اسلوب ناجح جدا ف أنه يخلي المشاهد يفكر اكتر ويتفاعل مع العمل اكتر وبرده حتى ف النهايات بيخلي النهاية بتاعت المسلسل مخلصتش كل حاجه وده بيخلي النهايه بتاعت المسلسل بتاعه بالذات معلقة مع المشاهد على عكس بقيت المسلسلات اللي بعد فتره بسيطة بتنساها فمثلا هتلاقي أغلب محبي يوسف الشريف فاكرين لغاية دلوقت نهاية كفر دلهاب على عكس لو جيت سألت عن أي نهاية لمسلسل تاني ف نفس السنه صعب جدا تلاقي حد فاكرها، بس للأسف عمرو سمير عاطف خانه التوفيق ف ايه اللي المفروض المشاهد يعرفه وايه اللي المفروض يخبيه فظهر لنا على الشاشه الأحداث الفرعيه واختفت الأحداث المهمه وأغلبها لم يكتمل مع نهاية المسلسل .
  • ف النهايه حابب اوجه الشكر والدعم لكل فريق العمل ونختصره ف الثلاثي يوسف الشريف وعمرو سمير عاطف وياسر سامي واتمنى بل أتوقع أن الجزء الثاني من المسلسل هيكون أفضل بكتير وهيتفادوا الأخطاء.

نقد آخر لمسلسل النهاية

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
النهاية نقد الحلقة الأولى محمود راضي محمود راضي 12/12 27 ابريل 2020
النهاية مسلسل متطور خالد سعيد خالد سعيد 2/2 30 ابريل 2020
نهاية بلا نهاية Anastasius Alexei Anastasius Alexei 1/1 7 يونيو 2020
النهايه مجهود عظيم اضاعته البدائيات moaaz_anbar moaaz_anbar 0/0 12 يونيو 2020