المسحراتي  (1964) 

5.3

برنامج من تقديم الموسيقار (سيد مكاوي)، يتناول شخصية (المسحراتي)، والبرنامج عبارة عن عدة حلقات كل حلقة لها شعار من كلمات الشاعر (فؤاد حداد).

  • دليل المنصات:



مشاهدة اونلاين





تفاصيل العمل

ملخص القصة:

برنامج من تقديم الموسيقار (سيد مكاوي)، يتناول شخصية (المسحراتي)، والبرنامج عبارة عن عدة حلقات كل حلقة لها شعار من كلمات الشاعر (فؤاد حداد).

المزيد

  • نوع العمل:
  • ﺑﺮﻧﺎﻣﺞ

  • هل العمل ملون؟:
  • نعم


أراء حرة

 [1 نقد]

المسحراتي.......اجمل ما قدم سيد مكاوي في رمضان

المسحراتي، مهنة رمضانية تعودت عليها أذان المسلمين في شهر رمضان في كل عام، و في كل بلد، لتذكير الناس بالسحور، لكن في مصر السحور له طعم خاص، خصوصا مع صوت الطبلة التي يحملها المسحراتي و هو يقول (اصحى يا نايم اصحى يا نايم اصحى وحد الدائم ...... و قول نويت بكرة ان حييت الشهر صائم و الفجر قايل اصحى يا نايم وحد الرزاق...... رمضان كريم)، و كثير من طرق اخرى يقولها المسحراتية مثل (السحور يا عباد الله) و (يا نايم اذكر الله، يا نايم وحد الله) و كثير من المسحراتية ينادونها بأسماء الناس (اصحى يا فلان) (اصحي...اقرأ المزيد يا فلانة). الصوت اللي أنا هتكلم عنه النهاردة هو صوت من أشهر الأصوات اللي احبها عامة المصريين، هو موسيقار و مطرب و ملحن، و لحن العديد من الاغاني و من تترات البرامج زي برنامج (في نور الأسماء الحسنى) و برنامج المسحراتي اللي أنا هتكلم عنه النهاردة. بصراحة، اول ما شفته في اليوتيوب في برنامج المسحراتي و انا في رأيي هو أحسن واحد في مصر عمل المسحراتي، و اما كان بيعمله، الشاعر اللي كتب الأشعار (فؤاد حداد) عمل في كل حلقة عنوان زي حلقة بعنوان (مصر يا بهية) و (الشيخ محمد رفعت) و (يوم العمل يوم عيد) و (ليلة القدر) و (حي المدامع و الابتسام) و (خان الخليلي). و دي بردوا من العلامات اللي الواحد لما يشوفها يحس برمضان. و انا شخصيا بحس براحة نفسية لما بسمع لمثل هذه الاعمال. هو الموسيقار و الملحن و الفنان/ سيد مكاوي.

أضف نقد جديد


تعليقات