تعديل بيانات: فيلم - Distant - 2002


    معلومات أساسية

    اسم العمل بعيد
    الاسم بالإنجليزية Distant
    نطق الاسم بالإنجليزية
    الاسم الأصلي Uzak
    سنة الإصدار 2002
    مدة العرض بالدقائق 110
    نوع العمل فيلم
    نوع العمل الفرعي
    حالة العمل ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    هل العمل ملون؟ نعم
    تصنيف الرقابة المصرية
    تصنيف MPAA Unrated
    ميزانية الفيلم 0
    البوستر
    الإعلان إعلان فيلم (Uzak)
    تاريخ العرض
    20 ديسمبر 2002 تركيا true
    5 نوفمبر 2016 مصر true
    تصنيف العمل
    ﺩﺭاﻣﺎ
    بلد الإنتاج
    تركيا
    اللغة
    التركية
    مواقع التصوير
    تركيّا اسطنبول
    التواصل الاجتماعي‎

    طاقم العمل

    قسم ﺗﻤﺜﻴﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) فريدون كوتش 5
    2) أمين طبرق يوسف 5
    3) إبرو جيلان 6
    4) مظافر أوزدمير محمد 6
    5) زوهال جنسر نازان 7
    6) إيرجان كيسال 7
    7) نازان كسال المحب 8
    8) أيهان إيرجورسيل 8
    9) فاطمة جيلان 9
    10) بهاتين سولر 10
    11) نازلي أيدين 11
    12) إنجين هيبسيف 12
    13) أسلي أورهون 13
    14) أحمد بوجاي 14
    15) عارف عاصشي 15

    قسم ﺇﺧﺮاﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) نوري بليغ جيلان مخرج 1

    قسم اﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) نوري بليغ جيلان 2

    قسم ﺗﺼﻮﻳﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) نوري بليغ جيلان 2

    قسم ﺗﺄﻟﻴﻒ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) نوري بليغ جيلان سيناريو 2

    قسم ﻣﻮﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) نوري بليغ جيلان 2

    قسم ﺻﻮﺕ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺗﻮﺯﻳﻊ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻼﺑﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﺎﻛﻴﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻭﺑﻠﻴﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻓﻮﺗﻮﻏﺮاﻓﻴﺎ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻋﺎﻳﺔ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻳﻜﻮﺭ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺟﺮاﻓﻴﻜﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻌﻤﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻛﺎﺳﺘﻴﻨﺞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺃﺩﻭاﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم دبلجة

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    ملخص القصة

    الاسم ملخص القصة الرسمي؟ خيارات
    محمد قدري يعاني محمود المصور البالغ من العمر 40 عامًا والذي يعيش في مدينة اسطنبول من مشكلة وجودية بعد رحيل زوجته وخاصة مع زيارة ابن عمه الذي يسكن في بلدة أخرى بعيدًا عنه، يأتي قريبه لزيارته بعد أن توقف المصنع الذي يعمل به عن العمل. 221

    نبذة عن القصة

    الاسم نبذة عن القصة الرسمي؟ خيارات
    محمد قدري مشكلة وجودية يعيشها مصور بعد رحيل زوجته وقدوم ابن عمه لزيارته. 62

    القصة الكاملة

    الاسم القصة الكاملة الرسمي؟ خيارات

    هوامش

    الاسم نص الهامش المعيار خيارات
    Mahmoud Radi المنزل الذي تدور به اﻷحداث هو المنزل الحقيقي للمخرج.

    النقد الفني

    الاسم نص النقد به حرق للأحداث؟ الرسمي؟ خيارات
    Hossam Waleed

    الـجـوّانـيـّـات الـحـزيـنـة. .

    شفته للمرة التانية إمبارح بليل.. الحقيقة ده مش فيلم يتشاف مرة تانية عشان تُلم بكل جوانبه مثلاً بالعكس، هوا عبارة عن (حالة) بتعيشها بقصة سهل التواصل معاها فـ...اقرأ المزيد مُشاهدة واحدة.. ومن الأفلام اللي ممكن تحب تشوفها كتير لأن إستقبالك ليه هيبقى مختلف فـ كل مرة حسب الفترة اللي بتمر بيها من حياتك.. أنا شفته تاني لأني حبيته أوي أول مرة، ولقيت ان مزاجي يتطلب فيلم من نوعه، فـ ملقتش أفضل منه الصراحة. المرادي الفيلم اخترقني تماماً وحبيته أكتر من المرة الأولى (اللي كانت من سنة فاتت).. القصة بتحكي عن شاب بيروح لعمه فـ (استطنبول) وبيعض معاه فـ بيته مدة من الزمن بيبحث فيها عن شغل يجيبله دخل مادي، لأنه انتقل في الأصل بسبب ان الشركة اللي كان شغال فيها فـ بلدة تانية (بعيدة) -ومن هنا ييجي اسم الفيلم، فـ الشخصية دي قادمة من مكان بعيد- قامت بإنها تتخلص من عُمال كتير عندهم، منها الشاب ده وأبوه .. يعني قضية الفيلم هيا قضية عالمية جداً محسوسة فـ واقع حياتنا اليومي تقريباً : التعب والإرهاق فـ سبيل لقمة العيش. لكن مش ده الشئ الوحيد اللي مخلي الفيلم قوي، هوا فعلاً فـ الجزئية دي فيلم عظيم عن معاناة الفرد اللي مش لاقي شغل، واللي بيعافر عشان يلاقي شغلانة تكسبه فلوس وبيحاول مرة بعد التانية، واللي بيصيبه أشكال من الإحباط فـ طريقه.. السيناريو فيه حاجتين قويتين جداً: أولاً هوا عامل توازي رائع بين معاناة كلاً من (الشاب القادم) و(العم صاحب البيت) فـ شكل علاقة متقاربة لتأكيد فلسفة الفيلم القائلة ان (كلنا عندنا مشاكل/كلنا عايشين عشان نعاني~).. ثانياً تركيز ممتاز من المشهد الإفتتاحي للفيلم على شخصية الشاب لأن ده حلاوة الفيلم كلها، وحياته ليها نوع خاص من المعاناة مش بس معاناة مادية، لكن معاناته الأساسية تكمن فـ التواصل مع الجنس الآخر.. وحيداً وحيداً يغرد خارج السرب. ~ (الهدوء وفترات الصمت) لما الواحد يرجع بذاكرته شويتين ويفتكر (أفلام عظيمة فيها صمت كتير) يمكن أول حاجة تيجي على باله نوعية القصة اللي استُخدِم فيها الصمت ده.. فيلمنا ده مليان فترات صمت بشكل عظيم: نوع الصمت اللي يخليك تفكر فـ الأحداث السابقة كأنك عملت (pause) وسرحت بخيالك شويتين قبل ما ترجع تكمل الفيلم.. الصمت اللي بيتشال على حساب الصورة السينمائية وجمالياتها ونوع القصة لو هيا مثلاً بتتكلم عن مشاعر عميقة فـ الذات صعب تتنقل بالكلمات، والأهم؛ صعب يتواصل معاها الجمهور فـ حالة جت بشكل مُباشر بالحوار.. فيه حالة من (التيه) لقيت نفسي فيها أثناء مُشاهدة الفيلم.. مش فاكر امتى آخر مرة شفت فيلم ولقيت نفسي بقول عليه (حالة تتعاش) مش (قصة تتعرف).. هرجع تاني وأقول ده فيلم الواحد (يحب) يشوفه كتير. الصمت هنا صمت حزين، خافت، صمت الشتاء فـ تركيا 2002.. صمت نابع من هدوء شخصية الشاب نفسها.. البعض بيحب يصنف الأفلام انها (أفلام قصص) و(أفلام شخصيات) وده السؤال اللي كنت بلاقيه لما كنت بسأل سؤال: ايه هيا الحبكة ؟ .. الفيلم ده يُعتبر فيلم (شخصية) جداً بالنسبالي مش عشان عامل فوكَس على شخصية واحدة كل وقته (زي حالة ترافيس بيكيل فـ "تاكسي درايفر" مثلاً) لكنه عشان قدر انه ينقلي أصغر المشاعر اللي موجودة فـ الشخصية، اني أشوف فيلم يخليني (أعطف) و(أهتم) و(أخاف) على مصير الشخصية هوا بالنسبالي نجاح ساحق للهدف اللي واضعه مخرج الفيلم، حتى لو اختلفنا فـ مساحة (شخصية الشاب) من حكايتنا الجميلة دي. غير كل ده.. الفيلم أعتبره (تركي) جداً من صميم المجتمع، الشوارع وأشكال العربيات والميناء اللي مطل على البحر والجبال والثلوج المتساقطة والبرد القارس والشعور الحميمي بالمكان.. معنى حقيقي انك تعيش فـ قلب القصة شكلاً من بيئتها المكانية، وموضوعاً فـ تطور أحداثها.. ميتهيأليش فيه وقت أنسب من اللي احنا فيه ده للفرجة على الفيلم لأن أجوائه (شَتَوية) بصورة عظيمة فـ رأيي. الفيلم ده من أنواع الأفلام الشاعرية اللي ممكن حتى لو اتحرقلك قصتها فـ انتا عايز تشوفها!.. الأفلام دي فيها نبرة شاعرية مع طريقة سرد قصصها بحيث تجعلك مش مهتم بالحبكة والتتابع القصصي والـ(ماذا سيحدث؟).. لكنها بتخليك ترغب بالأساس فـ انك تعيش حالة موازية تلاقي نفسك فـ دهاليزها شخص تاني، الحالة الشعورية و(كيف سيحدث؟) هيا الطاغية على نمط الأفلام ده.. ده فيلم يعبر جداً عن الفكرة دي فـ تقديري. فيلم فيه كمّ هائل من المشاعر والهدوء الزائد -والعظيم إلى أبعد حد- اللي بيسبب (عصف ذهني) فـ دماغ المتلقي، بحيث انه ممكن يعض يفكر على مدار الفيلم فـ كامل حياته ماشية ازاي.. ولا يُخطئك الجوّانيات بتاعت مخرجه اللي كان السبب الرئيسي فـ نجاح نقل الحالة دي. متهيألي ده فيلم الواحد حابب يقرا كتير عنه لأنه عارف ان أي كتابات عنه مش هتتكلم عن (القصة) قد ما هتتكلم عن طريقة إستقبالها والمشاعر اللي أوجدتها فـ الكاتب، وأنا مقدّر أوي النقطة دي.. تعض تكتب عن مشاعرك اللي فيلم حلو كان السبب فيها هوا أكيد حاجة جميلة.. وأي حاجة جميلة هيا حاجة حلوة.