خالد دياب يوضح الدور الصعب لمي جلال مصممة ملابس "طلق صناعي"

  • خبر
  • 12:18 مساءً - 22 يناير 2018
  • 1 صورة



أوضح المخرج خالد دياب، مخرج فيلم "طلق صناعي" والذي يُعرض حاليا بدور العرض السينمائي، المهمة الثقيلة والصعبة للغاية، التي تحملتها مصممة الأزياء مي جلال بأحدث أفلامه.

وقال "دياب" في تدوينة طويلة على حسابه الشخصي على فيس بوك: "مي جلال مصممة الملابس في فيلم طلق صناعي كانت مهمتها مش سهلة، لأني كنت عايز لبس كل المصريين في السفارة يعمل تضاد (كونتراست) مع لون حيطان السفارة الأزرق عشان الناس تحس إن المصرين لا ينتمون لهذا المكان فاخترنا إن لون لبس كل المصريين يبقي درجات الأصفر من الفاتح للغامق وكان عليها تلبس 60 مصريا درجات الأصفر من غير ما المشاهد يحس إن فيه تكرار في اللبس".

وتابع "اختارنا إن كل الأمريكان جوه السفارة لبسهم يبقى درجات الأزرق عشان يعملو تناغم مع لون حيطان السفارة، فالمشاهد يحس إن الأمريكان ينتمون ودايبين في المكان فكان لازم تلبس 50 واحد أزرق باختراعات إبداعية عشان المشاهد ما يحسش إن الأمريكان لابسين زي بعض".

وفي النهاية وجه المخرج خالد دياب الشكر لـ"مي جلال" مصممة الملابس، لأنه رأى أنها حققت أحلامه في تصميم ولون الشخصيات، بحيث أن كل تصميم في الملابس حكى حدوتة كل شخصية في العمل، وأضافت الألوان الاحساس لكل شخصية، في الفيلم الذي أدت بطولته حورية فرغلي وماجد الكدواني.



تعليقات