Macbeth  (2015)  ماكبث

6.4

يقدم الفيلم اقتباسًا جديدًا لمسرحية (ويليام شكسبير) الشهيرة (ماكبث)، والتي تدور أحداثها حول دوق إسكتلندي يتلقى نبوءة من ثلاث ساحرات بأنه سيصير في يوم من الأيام الملك على كافة أراضي (إسكتلندا)، وبعد...اقرأ المزيد سماعه النبوءة وبتشجيع من زوجته الليدي (ماكبث)، يقوم الدوق (ماكبث) بقتل الملك للاستيلاء على العرش، لكن الأمور لا تسير معه على ما يرام كما كان يظن.


تفاصيل العمل

ملخص القصة:

يقدم الفيلم اقتباسًا جديدًا لمسرحية (ويليام شكسبير) الشهيرة (ماكبث)، والتي تدور أحداثها حول دوق إسكتلندي يتلقى نبوءة من ثلاث ساحرات بأنه سيصير في يوم من الأيام الملك على كافة أراضي...اقرأ المزيد (إسكتلندا)، وبعد سماعه النبوءة وبتشجيع من زوجته الليدي (ماكبث)، يقوم الدوق (ماكبث) بقتل الملك للاستيلاء على العرش، لكن الأمور لا تسير معه على ما يرام كما كان يظن.

المزيد

  • نوع العمل:
  • فيلم



  • التصنيف الرقابي:
    • تقييمنا
    • ﻟﻠﻜﺒﺎﺭ ﻓﻘﻂ
    • MPAA
    • R



  • هل العمل ملون؟:
  • نعم


  • يعد مايكل فاسبندر هو رابع ممثل من أبطال سلسلة X-Men يقدم شخصية ماكبث، حيث قدمها من قبله من أبطال نفس...اقرأ المزيد السلسلة جيمس ماكفوي وباتريك ستيوارت وإيان ماكلين.
  • تلقى الفيلم ترحيبًا وتصفيقًا حارًا لمدة 10 دقائق من الحضور في مهرجان (كان السينمائي) عام 2015 بعد...اقرأ المزيد عرضه.
المزيد

أراء حرة

 [1 نقد]

فيلم رائع لم يتم تقديره بالشكل الكافي

مراجعة و مناقشة فيلم Macbeth بدون حرق.

مبدئيا و قبل اي حاجة : بعد مشاهدتي لفيلم Macbeth ، ف بالنسبالي هو من افضل 5 افلام لسنة 2015.

ثانيا : الفيلم مترشحش لأي جايزة مهمة حتی الأن و من وجهة نظري المتواضعه دي كارثة .

الاداء التمثيلي : بشكل عام ممتااز ، مفيش حد وحش ، كلهم كويسين حتی ادوار الاطفال كانت رائعة ، ماريون كوتيلارد كانت هي الافضل في النصف الاول من الفيلم لكن في النصف التاني عاد الرائع المدهش المتألق مايكل فاسبندر يقدم واحده من اهم اعمالة التمثيلية و بكل سهولة تفوق...اقرأ المزيد عليهم جميعا ، بالبلدي كده ( قعدهم في بيوتهم ) الاخراج : بشكل عام جيد جدا Justin Kurzel بيأكد انوا مخرج كويس و قادم بقوة ، الكادرات رائعة ، الصورة ممتازة و غير مألوفة اختيار الممثلين ايضا ممتاز ، المشكلة اللي نقصتوا من وجهة نظري و مخلتنيش اكتب ممتاز على تقييم الاخراج بشكل عام ، هي ان الاداء المسرحي كان طاغي في الفيلم لدرجة مبالغ فيها ، عارف ان القصة مقتبسة من مسرحية شكسبير بس انت دلوقتي عملت معالجة ليها ك فيلم ، في النصف الاول المشاهد المسرحية كانت مبررة و رائعه و قد تكون افضل مشاهد في الفيلم ، لكن في النصف الثاني كانت غير مفهومة و مبالغ فيها . السيناريو : مش هقيم السيناريو :) ، و السبب اني لم اقرأ مسرحية شكسبير الاصلية و بحسب اللي كان قاعد جنبي :D في حاجات كتير اتحذفت ، ف من الظلم اني اقيم حاجة معنديش فكرة عنها ، لكن لو قيمت اللي شفتوا قدامي ك فيلم مستقل ليس مقتبس و فكرة اصليه ف السيناريو كان جيدا جدا و مترابط و مأهملش الحبكة لجزء من الثانية . الحوار : ممتاز و رائع كمان، اكيد طبعا 80% هو حوار المسرحية الاصليه و الباقي المعالجة الجديدة ، حوار عميق بشكل كبير و في اوقات مش هاتفهم المعنی بس لو بعد كده ركبت الكلام علی الاحداث الفيلم هتلاقي ان كلا حاجة Make sense . لكن بصراحه ال 20 % بتاعة المعالجة الجديدة كانت سيئة كانت في اوقات بتحسسك بعدم الراحة في الكلام ، و انت مش محتاج تقرا المسرحية عشان تعرف تفرق ايه الزيادة و ايه الكلام الاصلي ، انت كمشاهد هاتعرف لوحدك ايه هي الزيادة و ايه الحوار الاصلي . الموسيقی التصويرية : ممتازة و في قمة الروعه و الجمال خصوصا مقطوعة المعركة الاخيرة متوظفة صح و لا توجد اي شائبة تشوبها . التقيم النهائي : لبعد نص الفيلم تقريبا كنت بفكر اقيمه 9.5 ، لكن بعد الاضافات في الحوار اللي كان مش كويسة و التطويل في النص الثاني من المشاهد المسرحية الغير مفهومة و المبالغ فيها ووفي بعض الاحيان مملة فالتقيم قل درجة و تقيمي النهائي هو : 8.5 /10 .

أضف نقد جديد


أخبار

  [2 خبرين]
المزيد

مواضيع متعلقة


تعليقات