توقعاتي في غير محلها

اتفرجت على تايلر فيلم Silent Hill: Revelation من فترة طويلة قبل عرضه في دور العرض السينمائية بمصر، وحسيت إن الفيلم هيبقى جامد جدا ويستحق إني إشاهده، وبانت حرفية مصمم الإعلان بطريقة كبيرة لاختياره مشاهد متضمنة أهم اﻷحداث في الفيلم ودي يمكن من أكتر الحاجات اللي شدتني؛ وعليه قررت إني أشوفه،

وللأسف توقعاتي كانت مش في محلها، فبغض النظر عن الفكرة الرئيسية اللي اتبنى عليها الفيلم وهي الكابوس واﻷحلام المفزعة اللي كانت بتشوفها بطلة الفيلم، واللي أقدر أقول عليها إنها من الحسنات الوحيدة للفيلم، إلا أن تنفيذ ده كان أقل بكتير أوي من التوقعات اللي تنبأت بها، وكانت غير دقيقة في كثير من المشاهد خاصة اللي اعتمد فيها كاتب السيناريو المخرج (مايكل جاي. باسيت) على إظهار الجانب النفسي والتعامل مع الشيطان، كمان المؤثرات البصرية اللي من المفروض تكون اﻷداة الأساسية اللي بتستخدم في أفلام الرعب كانت سيئة للغاية وضعيفة، ويمكن أداء الممثلين كان مقبول نوعا ما خاصة انفعالاتهم وتعبيرات الخوف اللي اترسمت على الوجوه بعيدة كل البعد عن إنها تقول أي شيء. وأقدر أقول إن دور شين بين كان الدور الوحيد اللي انفعلت معاه واتعاطفت معه جدا بعد اختطافه.

ومن بداية الفيلم حتى نهايتة وانا منتظرة أي مشهد يخليني اندمج في الأحداث واكملها، وكنت كل شوية بشوف توقيت الفيلم وكنت مشتاقة لكلمة النهاية تنزل بسرعة، لحالة الممل اللي سيطرت عليا.

الفيلم هتشوفه مرة ومعتقدتش إنه هيبقى من ضمن الأفلام اللي تذكر عنها أي شيء.

نقد آخر لفيلم Silent Hill: Revelation 3D

عنوان النقد اسم المستخدم هل النقد مفيد؟ تاريخ النشر
ساعة و نصف من اللأثارة المتواصلة ! Ahmed Seddiek Ahmed Seddiek 1/1 19 يناير 2013
توقعاتي في غير محلها دعاء أبو الضياء دعاء أبو الضياء 2/4 14 يناير 2013