الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | سمير صبري | أحمد | 1 | |
2) | سماح أنور | نعمه | 2 | |
3) | فيفي عبده | 3 | ||
4) | سعيد عبدالغني | رأفت | 4 | |
5) | ألفت سكر | دولة _ ام نعمه | 5 | |
6) | مفيد عاشور | 6 | ||
7) | وفاء دياب | 7 | ||
8) | إبراهيم الأبيض | 8 | ||
9) | مطاوع عويس | 9 | ||
10) | محمد أبو حشيش | 10 | ||
11) | نصر حماد | 11 | ||
12) | ناصر سماحة | 12 | ||
13) | محمد السبكي | 13 | ||
14) | عادل قطب | 26 | ||
15) | جمال زغلول | 27 | ||
16) | محمد منصور | 28 | ||
17) | أحمد عمار | 29 | ||
18) | عبدالمنعم النمر | 30 | ||
19) | حلمي الغمراوي | 32 | ||
20) | نورا كمال | سعاد | 34 | |
21) | لويس يوسف | 35 | ||
22) | سمير رستم | 36 | ||
23) | مصطفى توفيق | 37 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | سيد حامد | مكساج | 1 | |
2) | جليلة الحريري | الصوت | 2 | |
3) | حسن إبراهيم | الصوت | 3 | |
4) | أنور حنفي | الصوت | 3 | |
5) | كميل صبحي | الصوت | 4 | |
6) | أحمد عبدالخالق | مسجل الحوار | 5 | |
7) | خالد أحمد | مساعد الصوت | 6 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | عدلي خليل | مخرج | 1 | |
2) | كمال نور | مساعد مخرج أول | 2 | |
3) | سيد فضل | سكريبت | 3 | |
4) | سيد توفيق | كلاكيت | 4 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | محمد هاشم | مونتير | 1 | |
2) | جورجيت عازر | مساعد مونتير | 2 | |
3) | سامية فؤاد | مساعد مونتير | 3 | |
4) | مارسيل حليم | نيجاتيف | 5 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | محمد عشوب | ماكيير | 1 | |
2) | جمال إمام | ماكيير | 2 | |
3) | منصور عبدالوهاب | مساعد ماكيير | 3 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | حسين الصباح | منتج | 1 | |
2) | حسن درويش | مدير الإنتاج | 4 | |
3) | عمرو عبدالحليم نصر | منتج منفذ | 5 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | حسين الصباح | موزع داخلي | 1 | |
2) | المصرية اللبنانية للتجارة والسينما | موزع خارجي | 2 | |
3) | شركة جولدن إيجل للإنتاج الفني | موزع داخلي | 3 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | بول لاندو | مؤلف عن مسرحياته | 1 | |
2) | حسن الإمام | المعالجة السينمائية | 2 | |
3) | أحمد عبدالسلام | سيناريو وحوار | 3 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | صلاح عطية | مدير عام المعامل | 2 | |
2) | ماجد موسى | مصحح الألوان | 3 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | رؤوف عبدالخالق | مدير التصوير | 3 | |
2) | جميل عبدالرحمن | مساعد مصور | 4 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ماجد فوزي | مصور فوتوغرافيا | 1 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
محمود قاسم | يدخل أحمد وكيل النيابة في صراع مع صديقه عمره رأفت المقاول الذي يطمع في نعمت خطيبة أحمد ويتآمر لفسخ الخطبة ليتزوج منها. يصاب أحمد بصدمة نفسية شديدة تؤدي إلى إصابته بازدواج في الشخصية ليدافع في الصباح عن القانون ويتحول في المساء إلى شخصية إجرامية يدعى البرنس. 257 | ||
نادية مرسى | وكيل نيابة يقوم صديق عمره بسرقة خطيبته ويتزوجها. يصاب وكيل النيابة بأزمة نفسية وازدواج فى الشخصية يقلب حياته رأسا على عقب . 123 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
نادية مرسى | وكيل نيابة يقوم صديق عمره بسرقة خطيبته ويتزوجها. يصاب وكيل النيابة بأزمة نفسية وازدواج فى الشخصية يقلب حياته رأسا على عقب . 123 |
الاسم | القصة الكاملة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Mohamed Kassem | أحمدصابر(سمير صبرى)وكيل نيابه يعيش مع اخته سعاد(وفاء دياب)وخادمته بسيمه(فيفى عبده) وخاطب جارته الثريه نعمت (سماح انور). رأفت فوزى (سعيد عبد الغنى) يعمل فى المقاولات ويرتاد المزادات ويعقد الصفقات ودائما يكتب شيكات بدون رصيد وعند اللزوم يلجأالى صديقه الحميم منذ الصغر احمد صابر،الذى لا يتوانى فى الوقوف بجانب صديق عمره. يطمع رأفت فى خطيبة صديقه الثريه،ويسعى لفسخ خطبتها ليتزوجها هو، فيستغل وجود صديقه احمد على الشاطئ فى الإسماعيلية ويجعل عشيقته سوسو مشاكل تشاغل احمد ثم تدعى السقوط وترتمى فى احضان احمد،ويقوم رأفت بإلتقاط صوره لأحمد وهى فى أحضانه ، ثم قابل نعمت وامها(الفت سكر)وأخبرهم ان صديقه احمدمصاب بالسرطان وسيموت بعد ٦ شهور،وأنه الأن يعيش حياته بالطول والعرض واللهو والاستمتاع قبل موته والدليل الصوره. تهربت نعمت وامها من احمد بينما تقدم رأفت للزواج منها وتزوجها. أصيب احمد بصدمة شديده من صديقه وانشل تفكيره مما أصابه بإزدواج فى الشخصية (شيزوفرنيا) حيث يعمل وكيلا للنيابه نهارا وفى المساء البرنس المجرم الخطير لص المنازل وزعيم العصابه. تعرف البرنس على خادمته السابقة بسيمه التى كان قد طردها من منزله بعد ان سرقت ساعة اخته الذهبية ،فعملت فى وكالة فى وكالة البلح تاجره للملابس المستعملة المسروقة. وأقام معها علاقة حب ،وكانت هى فى حيره من أمرها هل هو احمد وكيل النيابه ام البرنس المجرم. بدأ البوليس فى تعقب البرنس وعصابته ونصب الاكمنه الامنيه للقبض عليه. وبدأ رأفت فى الاستيلاء على ثروة زوجته نعمت وباع من وراءها عمارة تملكها،ثم اكتشفت انه على علاقة بسوسو مشاكل،وانه نصاب،وانها كانت ضحية مؤامرة دنيئة فلجأت الى احمد صابر الذى ساعدها على إلغاء التوكيل والحصول علىالطلاق، ورفع قضية تبديد على زوجها السابق رأفت. خطط البرنس لسرقة شقته ودخلها ومعه ابو سنه (مطاوع عويس) وفتوح اللحلوح(مفيد عاشور)ولكن البوليس داهم الشقه وقبض على اللصين بينما غير البرنس ملابسه وتقمص شخصية احمد صاحب الشقه. واكتشف احمد انه هو البرنس فإعترف للبوليس وقدم للمحاكمة وأثبت المحامى ان احمد مريض وغير مسؤل عن أفعاله وطلبت النيابه البراءه،فحكمت المحكمة ببراءته، وقام الطبيب النفسى (عبدالمنعم النمر) بعلاجه وتزوج من نعمت. 1936 |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
وليد زكي |
محدش فاهم حاجهفيلم "النيابه تطلب البراءة" من الافلام القليله اللي انت بتقف عاجز وانت بتكتب اي حاجه عن الفيلم ده .. ماتبقاش عارف هو الفيلم ده هابط ولا قصته حلوه والاخراج هو...اقرأ المزيد اللي هابط ولا هو فيلم حلو بس انت مش فاهم هو في ايه .. بس الاكيد انه كان من نوعية الافلام اللي بتتعمل عشان يتحط بسرعه "يتعبى" في شريط ويتبعت على دول الخليج الفيلم قصته بتحكي عن وكيل نيابه صاحب عمره يضحك عليه ويتجوز خطيبته ويحصله صدمه نفسيه تتحول الى انفصام في الشخصيه يبقى الصبح شخصية "احمد" وكيل النيابه الذي يقف في ساحات القضاء ... وبالليل تلاقيه بقى "البرنس" البلطجي اللي بياخود كل حاجه بدراعه والناس كلها بتخاف منه "وبلاش حد يقولي وهي الناس ليه ممكن تخاف من سمير صبري اصلاً حتى لو عمل بلطجي وازاي ناس تخاف من بلطجي ظهر فجاءة ومالوش اي تاريخ ... مش مهم بقى "ياراجل كبر دماغك" طبعا شخصية البلطجي لازم يكون ليها عشيقه ومين احسن من فيفي عبده تعمل عشيقة لبلطجي .. بصراحه مافيش "اختيار موفق من المخرج" المهم ان الاحداث تمر وانت مش فاهم لغاية لما ضميره يصحى ويكتشف انه عنده انفصام في الشخصيه ويروح مقدم نفسه بنفسه للعداله فيلم يمثل حال السينما المصريه في فترة الثمانينات لما كانت الافلام بتتعبى في شرايط بسرعه عشان تروح الخليج بشرطه الفيلم يكون في رقاصه + 3 رقصات + 4 خناقات ضرب |