اولا قبل اي شيء ده اول نقد اكتبه علي فيلم عربى فالتمس العذر اذا كان الاسلوب يميل الي " اسلوب ركيك " الفيلم اتعمله اعلانات و زي 90% من افلام المصريه الاعلان بيظلم الفيلم او بيحرق احداث الفيلم و هنا حاله فيلم ( سكر مر ) ظلمه و ظلم الناس اللي تعبت فيه , علي ما اذكر كان في فيلم اسمه ( سعيد كلاكت ) اعلانه عباره عن 4 مشاهد لعلا غانم و مشهدين مبهمين لعمرو عبد الجليل و كان الاعلان يوحي ان الفيلم زيه زي معظم الافلام وقتها يحتوي علي مشاهد " لحمه " و لذالك تبخرت فكره مشاهدته في السينما او حتي علي...اقرأ المزيد التلفزيون لكن بالصدفه شاهدته علي قناه و صعقت من فكره الفيلم الجيده و الجديده بين افلام اللي نزلت السوق وقتها و اتضح ان (علا غان)م ظهرت بعض المشاهد في الفيلم , تلك التي ظهرت في الاعلان فقط . فيلم سكر مر فيه احداث كتير عباره عن (عقد لؤلؤ كبير) و كنت مرعوب ان المؤلف يفقد سيطرته علي هذا العقد و يخسر الحبكه و وقت مشاهدتي للفيلم " اينعم " المشاهد يجد نفسه في دوائر بتكمل دوائر تانيه و مفروض ان عقل المشاهد هو اللي يفكر ازاي ( دول اتقبلوا مع دول اشمعنا دول ما ممكن دول مع اي ناس تانيه مش لازم ابطال الفيلم ) لكنه سريعا ما ينسي هذه الحيره و يفكر في الشخصيات التي تحولت و يكتشف ان ( النص التاني في اي علاقه في الفيلم فيه حاجه غلط ) , لكن يغتفر للمؤلف لانه استطاع يمسك لجام الفيلم . يوجد ناس تتحجج بوقت نزول الفيلم ان المناخ المصري مش مناسب ...و هو من امتي مناسب الفيلم , سقط و اللي كان كان و هايجي فيلم بعديه يظلمه اعلانه و نكتشف انه الاعلان ظلمه