23 فبراير 2018 | الولايات المتحدة | true |
ﺧﻴﺎﻝ ﻋﻠﻤﻲ | |
ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭﺇﺛﺎﺭﺓ | |
ﺧﻴﺎﻝ | |
ﻣﻐﺎﻣﺮاﺕ | |
ﺣﺮﻛﺔ | |
ﻏﻤﻮﺽ | |
ﺭﻋﺐ |
المملكة المتحدة | |
الولايات المتحدة |
الإنجليزية |
AnnihilationMovie | ||
imdb | tt2798920 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ناتالي بورتمان | عالمة أحياء | 1 | |
2) | جينيفر جيسون لي | الطبيبة النفسية | 2 | |
3) | تيسا تومبسون | مهندسة مساحة الأراضي | 3 | |
4) | أوسكار إيزاك | زوج عالمة الأحياء | 4 | |
5) | جينا رودريجز | آنيا ثورينسن | 5 | |
6) | سونويا ميزونو | 6 | ||
7) | توفا نوفوتني | 7 | ||
8) | كوزمو جارفيس | جندي العمليات الخاصة | 8 | |
9) | بانديكت وونج | عالم | 10 | |
10) | ديفيد جياسي | 10 | ||
11) | جون شواب | 11 | ||
12) | كولا بوكيني | 12 | ||
13) | بيرن كولاكو | 13 | ||
14) | سامي هايمان | 14 | ||
15) | جوش دانفورد | 15 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ايلي بوش | منتج | 1 | |
2) | أندرو ماكدونالد | منتج | 5 | |
3) | آلون رايتش | منتج | 6 | |
4) | سكوت رودين | منتج | 7 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جيف فاندرمير | اقتباسًا عن روايته | 3 | |
2) | ألكس جارلاند | معالجة سينمائية وسيناريو وحوار | 4 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جيوف بارو | موسيقى تصويرية | 3 | |
2) | بين سليسبرى | موسيقى تصويرية | 4 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ألكس جارلاند | مخرج | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | روب هاردي | مدير التصوير | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | بارني بيلينج | مونتير | 2 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Hesham Emad | عالمة أحياء ماهرة تلتحق ببعثة علمية سرية وخطيرة للغاية عقب اختفاء زوجها، حيث لا تجدي قوانين الطبيعة نفعًا ولا تنقذ أرواحًا، وذلك في منطقة وقعت فيها كارثة بيئية. 160 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Hesham Emad | عالمة أحياء تنطلق في بعثة علمية بالغة الخطورة. 46 |
الاسم | نص الهامش | المعيار | خيارات |
---|---|---|---|
Hesham Emad | كانت النجمة (فرانسيس ماكدورماند) مُرشحة لدور الطبيبة النفسية، قبل أن تتولاه (جينيفر جيسون لي). | ||
Hesham Emad | الفيلم قائم على الكتاب الأول في ثلاثية روايات (The Southern Reach trilogy). |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
Hossam Waleed |
مذهل وشِبه متكامل العناصر . .واو!، لأ ده محتاج كلام كبير، هأقول رأيي بإختصار مع مراعاة تجنُّب إفساد المُشاهدة أو الحرق.. الفيلم من النوع اللي عايزك تصبر عليه ومتستعجلش على أحداثه،...اقرأ المزيد وتشوف الصورة الكاملة فيه ومتديلوش أي حكم غير لما تتر الختام ييجي.. إيقاعه مُتمهّل وهادئ أوي، مش سهل التواصل المُباشر معاه.. بس كل ده بيتفسر في مخك تلقائياً لما تفهم الموود العام اللي الفيلم قاصده بالوصول للمراحل الأخيرة منه. طبيعي إن الفيلم يعلّق أسئلة بدون إجابات، لأنه مش الغرض إنه يقدم حلول من الأصل، لكن الفكرة هنا الكيفية اللي هيفسر وهيأوّل بيها المُشاهد الأشياء، المشكلة معايا إنه كان بيطرح أسئلة في جو من الغموض أكتر من اللازم على مرور الأحداث، بحيث إن تواصُلي العاطفي مع الحدث جيه فاتر في مشهد الذروة.. يمكن ده المأخذ الوحيد اللي حسيته في المُشاهدة الأولى. السرد المتنقل زمنياً (الغير خطي) من أكتر الحاجات اللي مش عارف أكوّن انطباع عنها!، حقيقي نقطة محوريّة في الفيلم إختيار النوع ده من السرد، ويمكن سبب الإختيار إن المخرج محبّش الأمور تسبح في جو من الغموض اللامنتهي!، بس عايز في المُشاهدة التانية أركّز عالـ نقطة دي تحديداً.. اللي حسيته هنا إنه -زي ما قُلت- مش سهل أوي التواصل مع الفيلم، على الأقل مش زي ما كان حاصل في تحفته السابقة (Ex Machina) اللي كانت تجربة أثبت فيها المخرج براعته على الاستخدام الكيفي المكثف للمؤثرات البصرية، واللي فاجئ الجميع بخطفُه أوسكار المؤثرات على حساب أفلام أخرى قوية.. الموضوع باين جداً هنا، بصرياً الفيلم خرافي. الفلسفة برضو حاضرة هنا بقوّة.. فـ فيلمه السابق الراجل حَط فلسفة ونظرية خطيرة عن المدى اللي ممكن الذكاء الاصطناعي يروحله، هنا بشكلٍ ما ممكن تحس إنه تكمُلة لفلسفته التشاؤمية دي، وإن طاقة سماوية ما لا نعلمها هتغزو عقولنا بالشكل الحاصل في الفيلم ده.. بس هنا المسألة خيالية أكتر مما كانت واقعيّة ملموسة على أرض الواقع في فيلمه السابق. *** ملحوظة: فيه فيلم اتعمل السنة اللي فاتت مافيش ناس كتير سمعت عنه اسمه (It Comes At Night)، أحداثه بتدور في أجواء أبوكوليبسيّة ونبرته التشويقية الغامضة عالية أوي، وهوّا قريب من أجواء وموود وإيقاع وأسلوب الفيلم ده (وقريب في القصة ذاتها، والسرد كمان).. أعتقد هيعجب كل من حب الفيلم ده، أنا أعتبره من أحسن إنتاجات العام الماضي للسينما الأمريكية المستلقة.. فضلت أعقُد مُقارنات في ذهني بين الفيلمين أثناء المُتابعة ومعرفتش أطلّع الفيلم الأبوكوليبسي من دماغي.. الفيلمين قريبين جداً من بعض لدرجة إنك تحس إنهم معمولين بواسطة نفس المخرج! |
|||
Fahd Mezzi |
فيلم فلسفي معقدمن وجهة نظري هذا الفيلم فلسفي بحت (فلسفة الوجود والأنا) مع اعتماد المخرج على التعمق في كينونة الانسان وتساؤلاته عن حقيقة الوجود وان كل ماهوا معهود به في المعرفة...اقرأ المزيد الانسانية ليست حقيقة مطلقة ، مع ترك للمتفرج نهاية مفتوحة وكل حسب فهمه للفيلم.. لا أنصح به لمن يعاني مشاكل نفسية ويخشى الاختلاف مع أفكاره ومعتقداته الدينية. |