تعديل بيانات: فيلم - Mysterious Skin - 2004


    معلومات أساسية

    اسم العمل جلد غامض
    الاسم بالإنجليزية Mysterious Skin
    نطق الاسم بالإنجليزية
    الاسم الأصلي
    سنة الإصدار 2004
    مدة العرض بالدقائق 105
    نوع العمل فيلم
    نوع العمل الفرعي
    حالة العمل ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    هل العمل ملون؟ نعم
    تصنيف الرقابة المصرية
    تصنيف MPAA
    ميزانية الفيلم 0
    البوستر
    الإعلان
    تاريخ العرض
    9 يناير 2005 الولايات المتحدة true مهرجان صاندانس السينمائي
    تصنيف العمل
    ﻏﻤﻮﺽ
    ﺩﺭاﻣﺎ
    ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭﺇﺛﺎﺭﺓ
    بلد الإنتاج
    هولندا
    الولايات المتحدة
    اللغة
    الإنجليزية
    مواقع التصوير
    الولايات المتّحدة ولاية كاليفورنيا
    التواصل الاجتماعي‎

    طاقم العمل

    قسم ﺗﻤﺜﻴﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) تشيس إليسون 1
    2) كريس مولكي 2
    3) إليزابيث شو مسيز مكورميك 3
    4) ديفيد لي سميث 4
    5) بيل ساج 5
    6) جوزيف جوردن ليفيت نيل 6
    7) ريتشارد رييل 7
    8) ميشيل تراشتنبرغ ويندي 8
    9) برادي كوربيت بريان 9
    10) ماري لين راجسكوب 10
    11) جيفري ليكون 11
    12) ريدي جيبس 12
    13) ديفيد ألان جراف 13
    14) بيلي دراجو 14
    15) كيلي كروجر 15

    قسم ﺗﺄﻟﻴﻒ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) جريج أراكي مؤلف 1
    2) سكوت هايم الرواية 2

    قسم ﺇﺧﺮاﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) جريج أراكي مخرج 1

    قسم ﺗﺼﻮﻳﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻮﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺻﻮﺕ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم اﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺗﻮﺯﻳﻊ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻼﺑﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﺎﻛﻴﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻭﺑﻠﻴﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻓﻮﺗﻮﻏﺮاﻓﻴﺎ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻋﺎﻳﺔ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻳﻜﻮﺭ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺟﺮاﻓﻴﻜﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻌﻤﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻛﺎﺳﺘﻴﻨﺞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺃﺩﻭاﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم دبلجة

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    ملخص القصة

    الاسم ملخص القصة الرسمي؟ خيارات
    Hossam Waleed يتقاطع طريقا مراهقان أحدهما منطوي ومنغلق على ذاته منذ الصغر، واﻵخر عكسه؛ شاب مثلي الجنس يفعل ما يحلو له في الحياة. يبحث الشاب اﻷول عن الثاني معتقدًا أنه السبب لـ(حدثًا كبيرًا) حصل له في حياته. 192

    نبذة عن القصة

    الاسم نبذة عن القصة الرسمي؟ خيارات
    Hossam Waleed يتقابل حياة مراهقان شخصياتهم عكس بعض. 37

    القصة الكاملة

    الاسم القصة الكاملة الرسمي؟ خيارات

    هوامش

    الاسم نص الهامش المعيار خيارات

    النقد الفني

    الاسم نص النقد به حرق للأحداث؟ الرسمي؟ خيارات
    Hossam Waleed

    فيلم مش حلو,,

    لما بتشوف فيلم بتفترض إن كل حاجة مقصودة، وكل حاجة ليها سبب ومغزى.. وده الطبيعي.. وأكيد هييجي الوقت في القصة اللي هيتبرر فيه القرارات اللي قد تكون محتاجة...اقرأ المزيد مُبرّر.. وفي حين فيه أفلام بتنجح إنها تبرر كل الحاجات اللي اتخذتها، وممكن تخليك حتى تغير إنطباعك اللي بدأت بيه الفيلم (حبيته/كرهته وما شابه).. فيه أفلام تانية هيّا فعلًا لا وراها هدف، ولا بتكلّف نفسها تحط مبررات كافية.. مجرد "حاجات بتحصل" في قصصها، سابحة في منطِقها الخاص البعيد عن منطقنا كمُشاهدين محتاجين مُبررات ترضينا.. فيلم "مـيـسـتـيـريـوس سـكـيـن" من أكتر الأفلام اللي كنت عايز أشوفها من مدّة ليست بالقليلة، بالأصل عشان "جوزيف جوردون ليڤيت" واحد من أكتر الممثلين اللي بحبهم، وبحب أي حاجة بيظهروا فيها.. وها هُنا نقدر نقول توداي إيز ذا داي، بس هل كان داي محمود؟.. للأسف مكانش. الفيلم بيبدأ بمشهد واعد يجذب الانتباه، وراسم عالَم ومنطق فانتازي ليه جذاب.. بس تدريجيًا بنكتشف إنّ الموضوع مبيكملش. طبعًا أنا كان نفسي أوازن بين الحاجات اللي عجبتني والحاجات اللي لأ، بس للأسف الفيلم في نُصه التاني لحد الآخر كان فعلًا سيء.. عشان كده خلونا نخش في الحاجات اللي معجبتنيش على طول؛ - سرد الفيلم.. مش عارف ليه المخرج اختار يسرد قصته بشكل موازي لقصتين مختلفتين (متناقضتين حتى)، ومن البداية خالص اختار يخلي كل شخصية تحكي عن نفسها في صورة ڤويس أوڤر.. من غير ما يكون فيه أي سبب معقول لهذا القرار في إطار القصة. يعني الخطين أصلًا مش بتتلاقى غير في منتصف الفيلم.. ماشي.. نُص الفيلم الأولاني كله مش فاهمين ايه علاقة الشخصيتين ببعض (كأنك بتشوف فيلمين منفصلين).. بس المهم إنهم لما الخطّين -أخيرًا- تلاقوا، محصلش حاجة فعلًا ! .. - فيه نوع من الفَصَلان حصلي بين القصة (اللي عايزة تبدو كأنها قصة مثيرة ومُشوّقة، بس في الحقيقة هيّا بعيدة عن كده).. وبين الإخراج، أو خلونا نقول طريقة إخراج المشهد عشان يبقى مفهوم ومنطقي في نسيج الفيلم .. مافيش.. الإخراج بالذات كان ضعيف في مَشاهد بعينها.. استغربت لما لقيت إن مخرج العَمَل هوّا نفس مؤلفه (القصة أصلًا متاخدة من عمل أدبي) بل هو نفس مونتيره كمان ! .. فيه حاجة غلط فيّا بقى أكيد! - الڤويس أوڤر.. مكانش ليه لازمة.. لو اتشال مكانش هيأثر بالسلب على الفيلم بتاتًا. - ..وفي الآخر، انتا بتكتشف إن الفيلم كله كان عايز يفسر موقف مُعيّن بيحصل في بداية الفيلم.. (!) ده فيلمنا؛ فيلم بيحاول يفسر موقف حصل في بدايته! ايه بقى !؟ بس بعيد عن السلبيات دي أنا استمتعت بتمثيل "جوزيف جوردون" اللي عامل كاراكتر مختلفة ومش سهلة، ويمكن الفيلم كان هيبقى أسوأ بكتير لو مكنتش بحب الشخص ده. ~ بمُناسبة حديثنا عن جوزيف، فيه فيلم عامل فيه أداء رائع مع ناتالي بورتمان اسمه (Hesher).. فيلم آندريتيد ومش مشهور اتعمل سنة ۲۰۱۰، ومخرجه معملش فيلم طويل غيره .. . . ملحوظة: مش عارف ايه سرّ اختيار اللون الأحمر للبوستَر رغم إن الفيلم معظم مشاهده فيها اللون الأزرق. في المشهد الأخير للفيلم حتى كل حاجة زرقة قدامنا، بدايةً من الثيم الأزرق في الكادر؛ لون البيت، الإضاءة الزرقاء.. حتى لبس الشخصيتين واحد لابس جاكيت أزرق، وواحد تي شيرت أزرق !! ثانية واحدة، اختيار الأحمر كدلالة سيكولوجية للشهوانية اللي بتمر بيها الشخصية البَطَلة، تفتكروا ؟! . . تقييم رَقَمي: بلاش.