تدور الأحداث حول (ياسين الحمزاوي) ناظر المدرسة ومدرس اللغة العربية الصارم والمجد في عمله وعلاقته بإخوته الأربعة، وتعامله مع الطلاب ومشاكلهم في المدرسة، إلى أن يقابل والدة طالب لديه مشكلة لتنقلب حياته...اقرأ المزيد رأسًا على عقب.
يتسلم الأستاذ ياسين الحمزاوي منصبه الجديد كناظر لمدرسة العبور الثانوية المشتركة، وتخبر ريم شقيقها الأكبر أن هناك من يريد الارتباط بها وتطلب منه تحديد موعد له، ثم يجلس ياسين مع حسام، وبعد ذلك يرفض ياسين- حسام لتنهار ريم وتتعاطى حبوب جعلتها تدخل في حالة إغماء.
تدور الأحداث حول (ياسين الحمزاوي) ناظر المدرسة ومدرس اللغة العربية الصارم والمجد في عمله وعلاقته بإخوته الأربعة، وتعامله مع الطلاب ومشاكلهم في المدرسة، إلى أن يقابل والدة طالب لديه...اقرأ المزيد مشكلة لتنقلب حياته رأسًا على عقب.
المزيداستغرق المؤلف مدحت العدل أكثر من عام لكتابة حلقات المسلسل.
أيام شبه الأيام لكن مش هيا أوهام و تقول أحلام حلوة و وردية مسلسل يحكى عن أيام شبه الأيام يعنى مالهاش طعم مالهاش ملامح أيام زى ما قال عنها كده وحيد حامد على لسان كمال الشناوى وزير الداخلية فى طيور الظلام " هيا فى أيام بتيجى كده ما يعلم بيها إلا ربنا " . مدحت العدل فى ثالث تجاربه الدرامية و هو يبدو شديد النضج و الحساسية فهذا ليس مدحت العدل الذى كتب منذ 15 سنة " امريكا شيكا بيكا " كتب نص درامى شديد الرهافة و رسم بريشة شخصيات حدوته التى قد يبدو بطلها الرئيسى الناظر شخصية نظرية زيادة عن اللزوم و لكن...اقرأ المزيد النص كان يتتطلب هذا و نحن صدقناه ، قصة حب مش أكتر واحد حب و لكنه حب منقبة !! بقت أزمة فكل ما يتعلق بهذه الفئة الجديدة على مجتمعنا أصبحة يمثل أزمة . إرجع يا زمان حن يا ماضى أيام الحب ما كان ... ما كان عادى و لا كان الشوق للناس تهمة و لا نظرة عين و حنين أزمة و لا عقل الناس خاوى و فاضى ... حن يا ماضى و بعدين دخلنا فى حياة المنقبة دى و وقع مدحت العدل زينا فى حيص بيص و مشكلة البيضة الأول و لا الكتكوت بمعنى عنف الأمن و شدته هما اللى بيصعنوا متطرفين دينيا ً يتخذوا من الجهاز الأمنى و من وراءه النظام أعداء لهم و لا تربيتنا و قيمنا المتشددة هيا اللى بتصنعهم و بتحطهم فى مواجهة مع الأمن ؟؟؟؟ و طرح المؤلف الحب كحل أساسى للوضع ده نتلم زى زمان و نحب بعض الأخ يضم أخوه و الأب يضم ابنه و المجتمع يضم ولاده و يتسامح معاهم ... مش أكتر . جمال سليمان بعتبر ده اول أدواره فى الدراما المصرية ده جمال سليمان اللى شوفناه فى رباعية الأندلس و " صلاح الدين " و " فنجان الدم " و " أهل الراية " ادى دوره ببراعة منقطعة النظير . بسمة ماعادتش تفاجأنى ... كل مرة أشوفها بشكل جديد بتشتغل ببطء و لكن بثبات غير عادى . خالد سرحان ... مفاجأة بكل المقاييس الجيل ده بيثبت ان المنتجين ظلموه لما نمطوه و حبسوه فى دور معين . إيمان الحداد مرحبا ً بمولد مخرجة جديدة و هذا ما تعودناه من العدل كمنتجين . عمرو مصطفى أسطورة كالعادة .