تعديل بيانات: فيلم - عمر وسلمى 2 - 2009


    معلومات أساسية

    اسم العمل عمر وسلمى 2
    الاسم بالإنجليزية Omar & Salma 2
    نطق الاسم بالإنجليزية Omar wa Salma 2
    الاسم الأصلي
    سنة الإصدار 2009
    مدة العرض بالدقائق 250
    نوع العمل فيلم
    نوع العمل الفرعي
    حالة العمل ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    هل العمل ملون؟ نعم
    تصنيف الرقابة المصرية الجمهور العام
    تصنيف MPAA
    ميزانية الفيلم 0
    البوستر
    الإعلان
    تاريخ العرض
    19 مايو 2009 مصر false
    11 يونيو 2009 لبنان false
    21 مايو 2009 الكويت false
    تصنيف العمل
    ﺩﺭاﻣﺎ
    ﻛﻮﻣﻴﺪﻱ
    بلد الإنتاج
    مصر
    اللغة
    العربية
    مواقع التصوير
    مصر القاهرة
    التواصل الاجتماعي‎

    طاقم العمل

    قسم ﺗﻤﺜﻴﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) تامر حسني عمر 1
    2) مي عز الدين سلمى 2
    3) عزت أبو عوف رشدي 3
    4) ميرهان حسين كارما 4
    5) ميسرة جيجي 6
    6) داليا بدر بشخصيتة الحقيقية 7
    7) ليلى أحمد زاهر ليلى (ابنة عمر و سلمى) 7
    8) مجدي بدر فادي 8
    9) ملك أحمد زاهر ملك عمر رشدي 8
    10) رضا حامد 9
    11) كريم محسن بشخصيته الحقيقية (مطرب) 10
    12) أحمد مانش مانشي 12
    13) مروة عبدالمنعم أميرة 12
    14) يوسف عطية جودى طفل 13
    15) نهلة زكي نهلة 14
    16) محمد قشطة دكتور حمدي 15
    17) رودينا فهمي رودي 16
    18) محمد السبكي ظهور خاص 17

    قسم ﺩﻋﺎﻳﺔ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) يوسف عادل مصمم الأفيش 5
    2) كوفر ميديا مصمم الأفيش 6
    3) سامح السباعي مصور الأفيش 7
    4) غادة عز الدين مصمم اﻹعلان 8

    قسم ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) تامر حسني غناء 1
    2) نبيل علي ماهر موسيقى تصويرية 2
    3) كريم محسن غناء 4

    قسم اﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) السبكي فيلم للإنتاج والتوزيع (السبكي للإنتاج السينمائي) منتج 3
    2) محمد السبكي منتج 3
    3) محمد سطوحي مدير الإنتاج 4

    قسم ﺇﺧﺮاﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) أحمد البدري مخرج 1
    2) عمر جبر مساعد مخرج 3

    قسم ﺗﺄﻟﻴﻒ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) تامر حسني مؤلف 1
    2) أحمد عبدالفتاح سيناريو وحوار 2

    قسم ﺗﺼﻮﻳﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) أحمد حمدي فني إضاءة 1

    قسم ﻣﻼﺑﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) رفعت عبدالحكيم منفذ الملابس 2

    قسم ﻣﻮﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺻﻮﺕ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺗﻮﺯﻳﻊ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﺎﻛﻴﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻭﺑﻠﻴﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻓﻮﺗﻮﻏﺮاﻓﻴﺎ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻳﻜﻮﺭ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺟﺮاﻓﻴﻜﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻌﻤﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻛﺎﺳﺘﻴﻨﺞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺃﺩﻭاﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم دبلجة

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    ملخص القصة

    الاسم ملخص القصة الرسمي؟ خيارات
    هند يس تدور أحداث الفيلم في قالب كوميدي، بعد زواج كلا من (عمر، وسلمى) وإنجابهما لتوأم، ومعاناة الاثنين في تربيتهما، حيث تنشأ مشاكل بينهما بسبب إهمال (سلمى) لنفسها ولـ(عمر) الذي يعود مرة أخرى إلى غرامياته، وعلاقاته المتعددة. 216

    نبذة عن القصة

    الاسم نبذة عن القصة الرسمي؟ خيارات
    هند يس تدور أحداث الفيلم في قالب كوميدي، بعد زواج كلا من (عمر، وسلمى) وإنجابهما لتوأم، ومعاناة الاثنين في تربيتهما، حيث تنشأ مشاكل بينهما بسبب إهمال (سلمى) لنفسها ولـ(عمر) الذي يعود مرة أخرى إلى غرامياته، وعلاقاته المتعددة. 216

    القصة الكاملة

    الاسم القصة الكاملة الرسمي؟ خيارات
    Mohamed Kassem تزوج عمر(تامر حسنى) من سلمى(مى عزالدين)بعد قصة حب رومانسية عنيفة،يحملون لها أطيب الذكريات، وحملت البرنسيسة، كما يسمى عمر حبيبته سلمى، وتمنى عمر ألا تضع له أنثى، خوفا عليها مما سيحدث لها عندما تكبر انتقاما من افعاله شابا مع بنات الناس، ولكن الوهاب وهب له بنتا جميلة اسماها ليلى، وحملت سلمى مرة اخرى لتضع ابنتهما ملك، ومرت سنوات ودخلت ليلى (ليلى زاهر) وملك (ملك زاهر) المدرسة، ويتغير حال الزوجين، بعد ان تاب عمر عن الجرى وراء الحريم وتوقف عن خيانة زوجته مع نساء العمارة التى يسكنونها، ولكن سلمى أهملت نفسها واهتمت أكثر ببيتها وأبناءها، فقضت معظم وقتها فى المطبخ، وظهرت دائماً بمريلة المطبخ ورائحة الطبيخ منكوشة الشعر وأصبح لها كرشا، وامتنعت عن زوجها بدعوى التعب، او الاستيقاظ مبكرا علشان مدارس البنات، وعاد عمر لمناوشاته مع الحريم، ونصبت كارما (ميرهان حسن) سكرتيرة والده رشدى (عزت ابو عوف) شباكها حوله، ليشكو لها افعال زوجته واستغلت كارما الموقف فى زيادة حدة الخلاف بين الزوجين بإرسال رسائل لعمر تفهم منها سلمى ان له علاقة بأخرى، وصممت سلمى على ترك المنزل بنساءه، والسكن فى آخر لاحريم به، وانتقلوا لعمارة اخرى، ولكن لحظ سلمى السيئ ان المذيعة داليا (داليا بدر) اختلفت مع زوجها صلاح (رضا حامد) وتبحث عن صدر حنون، وهاهى المرأة الحسناء اللعوب جى جى (ميسرة) تعود لشقتها بعد سفر طويل، وما زاد الطين بلة، جارهم مخرج الإعلانات (مانشى) المثلى الجنس الذى اعجب بعمر، واصبح بالعمارة رجال ونساء تخشى منهم سلمى، والتى تعود للمنزل لتجد جى جى على حجر عمر، بعد أن جاءته تستنجد به من زلزال، فظنت سلمى سوءا فى زوجها وتركت له المنزل وطلبت الطلاق، واحتاس عمر مع ابنتيه فى اطعامهم واستذكار دروسهم وايقاظهم ومصاحبتهم للمدرسة، وشعر بمدى المعاناة التى كانت تتحملها سلمى، وصحب عمر رفيقته كارما لشقته القديمة، بينما أقامت سلمى مع جى جى فى الشقة المقابلة، والتى ارادت تصحيح الموقف الذى تسببت فيه، وساعدت سلمى فى رعاية بناتها، ونصحتها بالعودة لزوجها وتعود سلمى لتضبط عمر فى احضان كارما، فتصمم على الطلاق، ويكتشف عمر ان كارما كانت تفرق بينه وبين زوجته عن طريق الموبايل، فضربها وطردها من حياته، وعاد لزوجته ليقسم لها انه لن يخونها بعد اليوم ورفض طلاقها، وتغلب الحب، وعادت سلمى بعد ان أقسمت على الاهتمام بنفسها وزوجها بالاضافة لبيتها. (عمر وسلمى2) 2014

    هوامش

    الاسم نص الهامش المعيار خيارات
    Usama Al Shazly أبدى الفنان تامر حسنى سعادته بتجسيد دور الاب لأول مرة فى السينما فى عدة تصريحات صحفية.
    Usama Al Shazly كان المخرج أكرم فريد هو المرشح لاخراج الفيلم لكنه اعتذر بعد خلاف مع المنتج محمد السبكى .
    Usama Al Shazly وجهت للفيلم اتهامات عديدة ان فكرته مقتبسة من الفيلم الامريكى "9 شهور"

    النقد الفني

    الاسم نص النقد به حرق للأحداث؟ الرسمي؟ خيارات
    Adel Salib

    اي كلام

    - عمر و سلمي 2 - تامر وعد الجمهور بمفاجأة في الجزء ده (علي كلامه) .... و انا رايح و عندي امل الاقي فيلم كوميدي و في دراما شوية زي الجزء اللي قبله اللي...اقرأ المزيد شايفه فيلم حلو مش وحش .... و بعيدا ان احد اسباب نجاحه الضجة الاعلامية اللي كانت مع الفيلم زي (مستنينك يا تامر) ( ارجع بالسلامة) (سلمي بتسلم عليك) ...و كمية الكليبات اللي نزلت ...و تامر اللي بقي في كل حاجة .... لدرجة اني كنت بخاف اقعد في البيت لوحدي لالقي تامر ظهرلي فجأة .... بس اللي كان مصبرني اني بحب تامر كمطرب صوته حلو . - قصة الفليم : عمر و سلمي متجوزين و عندهم بنتين و الخلافات الزوجية بينهم و علاقة تامر بولاده .... الخ ...من الاحداث العادية . - اعلان الفليم : اعلان غريب قوي لدرجة اني كنت قربت مدخلش الفليم ..... مجرد لقطات لتامر و هو بيضرب او بيشتم او بيتف (لامؤاخذة) علي مي عزالدين .... و مفيش اي حاجة تانية ... كان ممكن يتعمل اعلان تاني من غير الحاجات دي كلها ... ومعتقدتش ان لو الاعلان كوميدي الناس هتدخل اكتر و الدليل اعلان ابراهيم الابيض او بدل فاقد او دكان شحاتة اللي من غير كوميديا بس بيوحوا بافلام تقيلة و مهمة بأذن الله . - قصة الفيلم : كالعادة تامر ....لانه بيكتب قصص كل افلامه معدا طبعا سيد العاطفي (بلال فضل) و بعد ما اتفرجت بقوله لو سمحت جرب شوية مثل حاجة تاني زي سيد العاطفي او كابتن هيمة ( قصة نصر محروس و تامر) .... يعني مش لازم تاخد الفيلم فحت و ردم .... تمثيل و غني و تاليف قصة و اغاني و الحان و البوستر و الاعلان وكمان اختيار الممثلين (علي كلامك برضه) ...ناقصك الانتاج و يبقي كده .... انت فلتة عصرك .... القصة عموما عادية جدا جدا و مكررة . - سيناريو و حوار : احمد عبد الفتاح كالعادة ..... تامر يقص القصة و احمد يكتب ..... السناريو عادي و كنت متوقع اغلبه و عارف اللقطة الجاية ايه ..... الحوار بجد مبتذل (معلش علي الكلمة) مهما كان الحال اللي وصله الاطفال اليومين دول بس مش لدرجة تخلي بنات صغيرين يقولوا حوارات زي ديه و كمان الفاظ تامر اوفر قوي قوي و مبتذلة (سواء من كتبتك او من عنده) بس مينفعش اساسا كلام زي ده يتقال ... وانا بقولك كده رغم اني معترضتش مثلا علي احمد مكي ساعة الكلمة المشهورة بتاعته علي الاقل كانت ماشية مع شخصيته في الفيلم .... لكن ايه اللي يجبر تامر مثلا يشتم واحد مشفهوش ولا مرة ....اعتقد ان المشهد كله معمول بس عشان الشتيمة و كذلك مشهد الرقص مع البواب و الجارة اللي مش منطقي ابدا ابدا ابدا و كمان مشهد لما تامر يكبر .... الفيلم اساسا مليان مشاهد مش مهمة و اللي اعرفة عن السينما ان المشهد اللي مش بيضيف جديد للفيلم ملوش لازمة و كمان كمية حاجات مدخلة من افلام تانية او حتي مسرحيات و مشهد الولد لما بياخد البنت الجديدة اللي بيحبها علي محل لبس .... الافلام بتكرر المشهد ده 100 مرة ...حتي تامر عمله في سيد العاطفي ..... السيناريست الجيد هو اللي يعرف يعمل مشاهد محدش عمالها ولو قلد حتي ... يقلد بابتكار مش نقل مسطرة و كمان مشهد ظهور كريم محسن ...ملوش اي لازمة الا ان تامر يوصل رسالة انه بيساعد كريم كمطرب صاعد و بعيدا انه صوته حلو بس ملوش اي لازمة في الفيلم .... - احمد البدري : الاخراج ....لا تعليق ...لان الفليم اساسا مش محتاج حكم .... بس يمكن اخراجيا و اختيار اماكن تصوير حلوة بالنسبة لباقي الفيلم بس في لقطات كتير خصوصا للاطفال كان لازم تتعاد لان الاطفال كانوا بيضحكوا بجد و بوظوا المشاهد و متقوليش دول اطفال .... منة عرقة طفلة و اداءها احسن من ممثلات كبار في الفيلم ... و كمان اللي يخلي يوسف شاهين يتحكم في تعبيرات وش قرد في (اليوم السادس) يخليك تعرف علي الاقل تتعامل مع اطفال ...(مع الاعتذار ليوسف شاهين علي المقارنة). - تامر حسني : اوفر اوفر اوفر...انت ما اقنعتنيش باي حاجة ولا شخصية عمر نفسها ولا لما حلمت انك كبرت (لانه اساسا مشهد ملوش اي لازمة) .... يمكن لما اتخنقت مع مي و مسكتها من شعرها قدام بناتك دي كنت حلوة منك و استنيت المشهد يكمل بس كالعادة قلب بسرعة و ضاع المشهد ... مش عارف ليه كده ...مع انك مثلا كنت في كابتن هيمه ممثل جامد و عاجبتني ...بس للامانة الاغاني حلوة قوي و شكل الالبوم هيعوض الفيلم ....لان الاغاني افكارها جديدة (بعيدا عن اغنية الاعلان) . - مي عز الدين : مبدئيا انا هاحكم علي الفيلم بعد كده عنك .... سلمي في الفيلم مفرقتش عن الجزء الاول بس زي باقي التيم ... عاوزين افيهات و خلاص و برضة كان في حوار مبتذل في اجزاء كتير ... مش فاهم ازاي يبقي الحوار كده و في نفس الوقت مش عاجبك اسلوب تامر مع بناته (في الفيلم يعني) ....كمان بقي بعيدا انا بحبك او لا... لان دي رأي الشخصي ..... (ايظن- شيكامار- حبيبي نائما – عمر و سلمي 2) افلامك عاوزة منك حسن اختيار و مش هاقولك النقاد و الجمهور لان الافلام بتسقط جماهيريا كمان يعني عيدي حساباتك تاني .... علي الاقل عشان ميبقاش في تاريخك فيلم واحد (خيانة مشروعة) و اللي يرجع الفضل فيه اساسا لاسم خالد يوسف ....و كمان مش هاقولك بصي لواحدة بدأت معاكي في نفس الوقت تقريبا اسمها (منة شلبي) .....وصلت لفين دلوقتي (طبعا مع مراعاة فارق الموهبة). - عزت ابو عوف : مش عارف والله برنس حتي لما بتطلع في افلام تهيس زي عمر و سلمي و حتي ايظن بس بتعمل اللي عليك و ادائك مظبوط .... خبرة و اجتهاد و ممثل بجد .... تقريبا مشهدك من احسن مشاهد الفيلم (او من الاخر مفيش الا مشاهدك في الفيلم) .... - البنتين الصغيرين : بنات احمد زاهر .... بجد تحفة اداءهم تلقائي لدرجة انهم بيضحكوا بجد كتير في لقطات بس ده ميمنعش انهم هايلين و دمهم جفيف قوي .... يمكن هما اللي ضحكوني شوية في الفيلم رغم ان في جمل حوارية كتير مكنش ينفع تتقال علي لسانهم حتي لو هما بيقولوها في الحقيقة . - الفيلم بجد ماعجبنيش و لو بايدي اديله -1/10 بس نقول 3/10 و انا زعلان ...علي حاجات كتير ... زعلان لانه ميستحقش و كمان علي حال السينما اللي بيتدهور و كمان تامر اللي بعد ما يعلي شوية ينزل تاني و السبكي اللي مصمم علي انتاج الافلام دي ...مع انه عمل كبارية و جاب ايرادات و جوايز .... كمل بقي علي كده .... و اعمل برضة افلام هلس .... بس مثلا 5 افلام زي كبارية قصاد حاجة اي كلام ...مش العكس .
    هشام محفوظ

    عمر وسلمى فكاهة اجتماعية

    عمر وسلمى \"2\" الفيلم من النوعيات الخفيفة الكوميدية مع جزء من التراجيديا والتى تعالج المشاكل المستحدثة على مجتمعنا عند الربط بين الجزء الاول للفيلم مع الجزء...اقرأ المزيد الثانى مع الاخذ فى الاعتبار عما كانت حياة عمر \"تامر حسنى\" الفارغة والتافهة ومغامراته النسائية قبل ان يعرف سلمى \"مى عز الدين\" نقيدته فى كل الصفات من التزام واحترام ، وظهرت بعض الجوانب الإيجابية والسلبية فى الفيلم . اولا ايجابيات الفيلم 1. سيناريو الجزء الثانى محبوك ومترابط جدا والطابع الكوميدى طاغى على اى طابع أخر و يحكى حياة اجتماعية ممزوجة بنوع كوميدي طريف جدا. 2. اخراج الفيلم يتميز بالترابط الجيد بين تسلسل الاحداث عكس ما ظهر عليه فيلم كابتن هيما ،المخرج استطاع أن يصور العلاقة الزوجية بعد الزواج بطريقه جميلة جدا حيث انفعل المشاهد مع حياتهم الزوجية لدرجة ان المشاهد تضايق من سلمى ومع ذلك كان يعزرها، وكذلك أعجبنى المخرج ان كلما حدثت مشاكلة بين عمرو وسلمى يأتى كل واحد منهم على حدى وهو يفكرفى ذكريات الماضى بينهم كفلاش باك مع ان كل واحد منهم بما انه غضبان من الاخر بسبب المشاكل التى بينهم الا انه يبحث له على ذكرى او شئ حلو عاشها معاه فى الماضى حتى لا تؤثر تلك المشاكل على حب كل طرف للاخر وفعلا بعد الفلاش باك يصفوا كل منهم للاخر وتعود المياه لمجاريها، كما ساعد الاخراج المشاهد الكوميديه وخدمها جدا وأظهرها فى ابهى صورها . 3. كان أداء تامر حسنى مختلف عن الافلام السابقة حيث قلل من اخطائه ومخاوفه من الوقوف أمام الكاميرا بيتكلم وبيمثل بطبيعته كأنه يشعر كانه فى بيته ومع اهله وناسه وليس أمام كاميرا مع ممثلين، كذلك كان اللوك الجديد لتامر حسنى تأثير جيد ساعده جداً على ان يعيش دور الاب والزوج جعل المشاهد يشعر ان تامر فعلا أصبح اب وزوج ومتحمل مسئولية اسرة والحياة أى انه أتقن دوره ببراعة. أما مى عز الدين أستطاعت ان تصنع نقله جديدة تثنى عليها ففى الجزء الاول كانت البنت الرومانسيه الرقيقة التى تكون فتاة احلام اى شاب، أما فى الجزء التانى تقوم بدور الزوجة الممله التى اعطت كل حياتها للأولادها وبيتها لدرجة انه اعطت انطباعاً لدى المشاهد لتحيزه لزوجها وهذا يدل على انها ادت الدور ببراعة، وكانت قدرة مى على البكاء امام الكاميرا شئ يدل على اقتباسها للشخصية وفدرتها الفائقة على التعبير وهذا ساعد الفيلم جداً فى عدة مشاهد. أما الطفلتان ملك وليلى الابطال الحقيقين للفيلم حقيقى يعبا عن مولد فنانتان لهم ميتقبل باهر يفكرنا بالعبقرية فيروز، فقد قاما بدور فلاسفه رغم سنهم الصغير ، دورهم كان مؤثر جداً فى احداث الفيلم وفى المشاكل اللى حدثت بين عمرو وسلمى وادائهم كان رائعاً اكبر من توقع اى شخص من صانعى الفيلم. كان هناك ابطالاً أخر للفيلم أدوارهم صغيرة ظهروا فى مشهد واحد او اتنين ، كانت هذه المشاهد من اكثر المشاهد الكوميدية مثلاً كريم محسن الذى ادى اول مشهد مع تامر حيث استطاع ان يحبك دور المعجب بفنان جداً فى الكافيه ويلعب مع الفرقه من كتر فرحته جاءت للمشاهدين هستيريا الضحك، أما جار تامر ابدع وكان دوره شاذ وكلما ظهر كان المشاهدون يأخذون فى الضحك بجد رغم ان الدور مش تمام . أما من جهة سلبيات الفيلم، كانت هناك بعض السقطات غير ملحوظه الا للمتخصصين وهو الانتقال من حدث للآخر فى بعض المشاهد بشكل غير محترف ورتيب خصوصاً فى مشهد الفلاش باك مع مى عز الدين عند تذكها لللأيام الحلوة القديمة وفجأة نقلنا للحاضر من غير حرفية، و كان دور عزت ابو عوف غير مؤثرعكس دوره فى الجزء الاول ولو لم يكن له وجود كان أفضل. الفيلم كان قصير جداً \"أقل من ساعه ونص .\"
    mustafa hussain

    بلا بداية ولا نهاية

    المشاكل الزوجية بدون بداية وبدون نهاية هذا ما قصده الفيلم الذي تدور قصته عن : عمر وسلمى بعد زواجهما يتغيران فسلمى بعد انجابها لم تعد تهتم بمنظرها وعمر مَل...اقرأ المزيد من هذا الوضع و<حَن لأيام الشقاوة> وكأنه ليس متزوج فيذهب لأستشارة والده الذي يبدأ بتقديم النصائح له وكل هذا في اطار كوميدي رومانسي هذا هو مختصر قصة الفيلم تقييمي لهذا الفيلم هو: التمثيل: جيد جدا التصوير: جيد التأليف:جيد الملابس:جيد الاضاءة:جيد الديكور:جيد الاخراج:جيد ومن سلبيات هذا العمل هي: 1-دور الفنان عزت ابو عوف اذا حذف تماما لن يؤثر على الفيلم بشيئ 2-دور ميسرة لم يكن له اي تأثير وقد قدمته اكثر من مرة في اكثر من عمل وقد اعجبت بأداء بنات الفنان احمد زاهر المتميز الذان اضحكاني كثيرا في الفيلم ومن وجهة نظري ان هذا الفيلم افضل كثيرا من الجزء الاول من حيث القصة والتصوير وقد اجبت بأداء كل من مي عز الدين وتامر حسني فلقد اجادوا دورهم ببراعة شديدة تقييمي النهائي للفيلم الكوميدي الرومانسي "عمر وسلمى2"هو 7 من 10 .