الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | نرجس مامي زاده | نرجس | 1 | |
2) | مريم بالفين علماني | اريزو | 2 | |
3) | مججان فارمجي | 3 | ||
4) | إلهام سبكتكين | 4 | ||
5) | منير عرب | 5 | ||
6) | مائدة طهماسيبي | 6 | ||
7) | مريم شايجان | 7 | ||
8) | خديجة مرادي | 8 | ||
9) | نيجار جادياني | 9 | ||
10) | سولماز بناهي | 10 | ||
11) | فرشته صدر عرفائي | 11 | ||
12) | فاتيميه ناجاڤى / فاطمه نقوی | 12 | ||
13) | عطاء الله مقدس | 13 | ||
14) | عباس علي زاده | 14 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | كامبوزيا بارتوفي | قصة وسيناريو وحوار | 1 | |
2) | جعفر بناهي | الفكرة | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جعفر بناهي | مخرج | 1 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Usama Al Shazly | ما بين شوارع طهران حيث لا مكان للمرأة فى إيران، تفر نرجس إلى مسقط رأسها، فتقلب عليها الشرطة الدنيا رأسًا على عقب، فتواصل الهروب حتى من بيت أهلها فى دائرة لا تنتهى من الفرار. 173 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Usama Al Shazly | مابين شوارع طهران حيث لا مكان للمرأة فى ايران , تفر نرجس الى الى مسقط رأسها , فتقلب عليها الشرطة الدنيا رأسا على عقب , فتواصل الهروب حتى من بيت اهلها فى دائرة لا تنتهى من الفرار . 179 |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
Hossam Waleed |
التعامل مع غياب الحبكة ..المخرج : جعفر بناهي. تاريخ الإنتاج : ۲۰۰۰ فيلم من غير حبكة بيشمل حكايات خمس أو ست سيدات على أعمار متفاوتة في إيران، تجمعهم تيمة واحدة ومصير حياتي واحد؛...اقرأ المزيد المعاناة اللامنتهيّة. ممكن تكون شفت أفلام كتيرة بالشكل ده، بس المميز هنا هوّا (طريقة) التنقُّل بين الحكايات، مش بطريقة المونتاج المتوازي (ناحيتين بيحصلوا في ذات الوقت)، لكن كل قصة بتسلّم مقاليدها للي بعديها بحيث الموضوع بقى أقرب إنه يكون ده شئ أبدي عام على الجميع، مبقتش فعلاً (قصة) روائية بتتحكي هنا.. أنا حبيت الفيلم جداً مع إنه مش عامل معادلة بين (قوة) القصص اللي بيحكيها ولا (وقت) كل قصة على الشاشة.. بس الوحدة هنا هيّا وحدة المكان، وفكرة المكان الواحد (طهران، عاصمة إيران) مُستغلة بشكل عبقري الحقيقة.. الفيلم اسمه "دايرة" وهوّا بيسلك السرد الدائري بطريقة أُستاذية في التقديم، مشفتش استغلال لتيمة الحدث وللمكان وللشخوص اللي فيه بالكيفيّة دي قبل كده. بإختصار : ممكن تقول إن الفيلم ميكس ما بين فيلم إيناريتو (Babel)، وفيلم السنة قبل الماضية (Paterson) لجيم جارموش.. الأول في حتة تداخل القصص، والتاني في السرد الدائري. بالمُناسبة، جعفر بناهي ليه فيلم مُنافس على سعفة "كان" فـ دورة السنادي اسمه (Three Faces). |