الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جون كوزاك | كريج شوارتز | 1 | |
2) | كاميرون دياز | لوت شوارتز | 2 | |
3) | كاثرين كينر | ماكسين لوند | 3 | |
4) | أوكتافيا سبنسر | امرأة في المصعد | 4 | |
5) | نيد بيلامي | ديريك مانتيني | 5 | |
6) | ماري كاي بليس | فلوريس | 6 | |
7) | كاي. كاي. دودز | ويندي | 7 | |
8) | أورسون بين | 8 | ||
9) | ريجنالد سي. هايز | 9 | ||
10) | جون مالكوفيتش | 10 | ||
11) | كيفن كارول | 11 | ||
12) | ويلي جارسون | 12 | ||
13) | دبليو. إيرل براون | 13 | ||
14) | تشارلي شين | 14 | ||
15) | جيرالد إيمريك | 15 | ||
16) | كارلوس جاكوت | 16 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ﻻنس أكورد | مدير التصوير | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | كارتر بورويل | موسيقى تصويرية | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | سبايك جونز | مخرج | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | شارلي كوفمان | مؤلف | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ستيف جولين | منتج | 1 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Khaled Al-Bahnsawy | تدور احداث الفيلم حول محرك دمى أطفال (أراجوز) في الشارع يعاني من اضطرابات في حياته الشخصية والاجتماعية، يستجيب لطلب وظيفة لشركة اتخذت مقرًا لها في الدور (السابع والنصف) من أحد المباني، يكتشف فيها فتحة صغيرة يدخلها، لتنتهي به في رأس الممثل جون مالكوفيتش، فيرى ما يراه، ويحس بما يشعر به مالكوفيتش، تقنعه زوجته بأن يستغل هذا الأمر تجاريًا، فيبدأ السماح للبعض بالدخول في عقل مالكوفيتش في جولة مدتها 15 دقيقة مقابل مبلغ من المال، لكن هل سيظل الأمر كما هو دون وقوع أي شيء؟. 467 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
محمد إسماعيل راغب | (أراجوز) في الشارع يعاني من اضطرابات في حياته الشخصية والاجتماعية، يستجيب لطلب وظيفة لشركة اتخذت مقرًا لها في الدور (السابع والنصف) من أحد المباني. 147 |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
Hossam Waleed |
تعقيب سريع بعد المُشاهدةلو حد سألني، ايه المميز في سيناريوهات "تشارلي كوفمان"؟ أول حاجة هتيجي على بالي هيّا الآتي؛ إن انتا كمُشاهد أثناء متابعة فيلم من أفلامه بتوصل لمرحلة مُعيّنة،...اقرأ المزيد بتلاقي فيها نفسَك (غير مهتم) باللي ممكن توصل ليه الأحداث! بمعنى إن قصصه بتدعوك وتُقحِمك إنك تكون جزء من عملية سيرها وتفسيرها وتأويلها، وعند نقطة ما، بتشعر إن ده الغرض الحقيقي من كل ده: إنَّك تفكَّر !.. وبحيث القصة تديك فرصة إنك تنسج (انتا مع نفسك في ذهنك، ووفق فلسفتك) القصة اللي انتا عايزها من أفلامه، تنسج القصة مش بس تتخيَّل باقي أحداثها.. يمكن هوّا ده الشيء المميز فعلاً في أفلام الراجل عن أي حد تاني. الشعور ده جالي أوي في تحفته الأعظم في رأيي (آدابتيشــن)، وبيحصل تاني هنا في "بيينج جون ماكوفيتش"، موجود في (إينتيرنـال سانشايـن) بس بشكل أقل، يمكن عشان إن (آدابتيشـن) و(بيينج جون) مرتبطين أوي ببعض وفيهم كتير تيمات مُشتركة، ولما أحد أصدقائي سألني ايه اللي معجبنيش في تجربة (Synecdoche, New York) قلتله إن الفيلم كان تقيل أوي عليّا، وعملي (عصف ذهني) رهيب، وحسيت معاه إني عايز أنام! لدرجة إني مش فاكر أي حاجة من نُص الفيلم التاني ! يمكن ده نتيجة للي قلته للتو، إن سيناريوهاته مُكثفة جداً درامياً في النصف الأول عنها في النصف الثاني. بس حاجة واحدة أكيدة هنا: مافيش حاجة اعتباطيّة أو محطوطة بلا داعي فـي أفلامه. هوّا آه فيه شعور أوّلي بالأصالة والعبقرية بسيناريوهاته، بس الموضوع آخر ما يكون إنه معتمد كليًّا على كده. - ده على الأقل هوّا انطباعي اللحظي فـي المُشاهدة الأولى للفيلم، لأني كمان معملتش ريووتـش لأيًا من أفلامه. . . آه! وبالنسبة للفيلم ده: السيناريو بتاعه مجنون! وأستاذي طبعًا. *مراجعة كتبتها عقب انتهائي من مُشاهدة الفيلم* |