تعديل بيانات: فيلم - The Pianist - 2002


    معلومات أساسية

    اسم العمل عازف البيانو
    الاسم بالإنجليزية The Pianist
    نطق الاسم بالإنجليزية
    الاسم الأصلي
    سنة الإصدار 2002
    مدة العرض بالدقائق 150
    نوع العمل فيلم
    نوع العمل الفرعي
    حالة العمل ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    هل العمل ملون؟ نعم
    تصنيف الرقابة المصرية
    تصنيف MPAA R
    ميزانية الفيلم 0
    البوستر
    الإعلان
    تاريخ العرض
    28 مارس 2003 الولايات المتحدة true
    تصنيف العمل
    بلد الإنتاج
    المملكة المتحدة
    اللغة
    الإنجليزية
    مواقع التصوير
    التواصل الاجتماعي‎

    طاقم العمل

    قسم ﺗﻤﺜﻴﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) أدريان برودي ولاديسلاو سبيلمان 1
    2) إميليا فوكس دوروتا 2
    3) ميكال زبروفسكي 3
    4) إد ستوبارد هينريك 4
    5) مورين ليبمان 6
    6) جيسيكا كيت ماير 7
    7) أودو كروشفالد 7
    8) فرانك فينلي اﻷب 7
    9) وانجا مييس 8
    10) جوليا راينر 9
    11) ريتشارد رايدينجز مستر ليبا 10
    12) يواخيم بول أسبوك 11
    13) دانيال كالتاجيروني 12
    14) أندريه بلامنفيلد 13
    15) زبجنيو زماشوسكي 14
    16) ماجا أوستازوسكا 15
    17) جون بينيت 16

    قسم ﺗﺄﻟﻴﻒ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) رونالد هاروود سيناريو 1
    2) فلاديسلاف شبيلمان كتاب 2

    قسم ﺇﺧﺮاﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) رومان بولانسكي مخرج 1

    قسم اﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) آلان سارد 1

    قسم ﺗﺼﻮﻳﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻮﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺻﻮﺕ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺗﻮﺯﻳﻊ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻼﺑﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﺎﻛﻴﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻭﺑﻠﻴﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻓﻮﺗﻮﻏﺮاﻓﻴﺎ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻋﺎﻳﺔ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻳﻜﻮﺭ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺟﺮاﻓﻴﻜﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻌﻤﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻛﺎﺳﺘﻴﻨﺞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺃﺩﻭاﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم دبلجة

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    ملخص القصة

    الاسم ملخص القصة الرسمي؟ خيارات
    Khaled Al-Bahnsawy فيلم مقتبس عن قصة حياة عازف البيانو البولندي فالديك سبيلمان في فترة الحرب العالمية الثانية حينما يجتاح الجيش الألماني بولندا ويحتلها، ويعاني سبيلمان هو وأسرته بسبب انتمائه للديانة اليهودية، وتعمد الألمان التنكيل باليهود وكيفية مطاردتهم والتضييق عليهم وتعذيبهم وقتلهم من دون سبب؛ حسب ادعاء الفيلم ذلك. كما يتعرض للمقاومة البولندية للاحتلال الألماني، وتحرير بولندا على يد الجيش الأحمر السوفيتي. 392

    نبذة عن القصة

    الاسم نبذة عن القصة الرسمي؟ خيارات

    القصة الكاملة

    الاسم القصة الكاملة الرسمي؟ خيارات

    هوامش

    الاسم نص الهامش المعيار خيارات

    النقد الفني

    الاسم نص النقد به حرق للأحداث؟ الرسمي؟ خيارات
    Hossam Waleed

    أفضل فيلم اتعمل عن معاناة الإنسان وإنسحاقه المعيشي ؟

    كذا واحد من أصدقائي مؤخراً لما آجي أسئله عن الفيلم ده يقوللي نفس العبارة (مقدرتش أكمله من كتر الكآبة والحزن اللي فيه).. وده العكس تماماً اللي حسيته في تجربة...اقرأ المزيد مُشاهدته: اني عايز اتفرج عليه كل يوم.. كمّ المعاناة اللي قدامك على الشاشة تقطع قلبك (بالفهوم الإيجابي).. المثل اللي بيقول (مش هاتقدّر اللي عندك غير لما تشوف قد ايه غيرك محروم منه) عظيم هنا.. الشعور بالإمتنان والرضا عن الحياة قوي جداً.. انتا قاعد ساعتين ونص بتشوف ناس (مش بتعاني في الحياة بالمفهوم السوي زي "The Pursuit of Happyness" مثلاً) لكنها بتتعذب نفسياً من المعاناة دي.. تخيل انك يأست تماماً من الحياة وعايز تقتل نفسك بس معندكش القوة الكافية، أو الأثقل: معندكش الحق انك تفكر في القرار ده حتى لأنك مملوك تحت سطوة العدو اللي بيعاملك بكل الأفكار اللي بتضرب في مخيلتك من عبارة (عدم الرحمة): لازم هاتعيش شئت أم أبيت، ولازم هاتعاني لأنك (يهودي) وبنضرب بيك الأمثال كمان ! مشكلتي الوحيدة مع الفيلم انه كان عظيم جداً في نصه الأول وجيه في التاني حاجات كتير اتغيرت.. الإيقاع في النص الأول كان رائع.. كان فيه (قصة) بتتحكي عن اليهود وعن الأسرة وعن المعاناة ومحطتش في مخيلتي أبداً انه ممكن يكون (فيلم شخصية) من عنوان الفيلم اللي بيوحي بكده، واللي كان الحقيقة.. النص التاني هوا (فيلم شخصية) جداً.. نفس اللي بيحصل في النص الأول من يمة (القهر الذاتي والإنسحاق المعيشي) لكن بأشكال مختلفة.. مش قصدي اني أقول انها حاجة (وحشة) لكن الأمر مُرهق انك تشوف فيلم ساعتين ونص عن حاجة واحدة بتحصل في الواجهة: معاناة ومعاناة ثم المزيد من المعاناة ! .. النص الأولاني كان عظيم لأن الحكاية نفسها كانت عن المجتمع اليهودي مش عن الشخصية اليهودية.. الفرق الكبير اللي حسيته ده بين النصفين خلاني أشعر بشئ من عدم الإرتياح.. كأني نقلت من فيلم لآخر بإيقاع مختلف.. جايز يكون السبب في ده انه بيسرد قصة (حقيقية) والسيناريت عايز يوثق الأحداث اللي حصلت فعلاً في حياة الشخصية.. أو انه كان مقصود من البداية انه يكون (فيلم شخصية) مش أكتر كـ(فيلم قصة) لكن ده مكنش هايحصل لولا التكثيف على المجتمع اليهودي من خلال (الأسرة) .. مش عارف، المهم اللي حسيته هنا ان العمل كان بإمكانه يكون أقوى في جزئية الهيكل الدرامي للفيم كله.. غير كده كل اللي ممكن أذكره محاسن.. الإحساس نفسه اللي بيديهولك الفيلم إستثنائي وعالي أوي.. كمّ الفقر والبؤس والمعاناة من ناحية.. والضياع والإحباط والرغبة في الخلاص من التانية حاجة مذهلة.. كل ده في قالب عن حياة إنسان (موسيقي/بيانيـست) الفن والشغف باللي بيعمله وتمسكه بيه كأنه مرشده في العالم المجنون ده شئ عجبني أوي .. -واحد من أقوى المشاهد في الفيلم هوا لما سبيلمان باع البيانو بتاعه عشان يوفر فلوس الترحال لعيلته.. الفنان الموهوب دلوقتي لازم يحفر في الصخر وينكش بمُنكاش عشان يجعل من (الفن) ده (وسيلة للقمة العيش) مش مجرد (هواية) زي ما ممكن يتبصلها.. تخيل دلوقتي انتا لقيت حد من أقربائك في المستشفى وانتا المُنقد والملاذ الوحيد، ولازم تجيبله مبلغ معين في معاد معين من (شغفك) أو (هوسك) بالفن اللي انتا بتحبه ده (بعض النظر عن نوع الفن، رسم/سينما/مزيكا..إلخ).. شئ عظيم. -مشهد تاني أعتبره أكتر مشهد مؤلم في الفيلم هوا البنت اللي كانت غرقانة في العياط وبتردد جملة واحدة في ساحة تجميع اليهود: (لماذا فعلت هذا ؟).. الفتاة دي أم قتلت إبنها بدون عمد لما كانت عايزه تسكته عشان الجنود الألمان مايقتولهوش لو عرفوا بمكانه !.. حقيقي الموت هنا أهون إنك تعيش موجوع ومكسور الشوكة بالشكل ده، كأنها بتقول للناس من حواليها (حد يقتلني بقى ويرحمني!) عايزه تموّت نفسها لكنها للأسف مضطرة تكمل في الحياة.. حاجة تقطع القلب يعني لما الواحد يفكر شوية بإن الحاجات دي كانت بتحصل فعلياً فـ يوم من الأيام.