الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جيفري دين مورجان | 1 | ||
2) | كيرا سيدجويك | 2 | ||
3) | ماديسون دافينبورت | هانا | 3 | |
4) | ناتاشا كاليس | إم | 4 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | أولي بورنيدال | مخرج | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جوليت سنودين | مؤلف | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | سام ريمي | منتج | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | دان لاستسين | مصور | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | أنطون سانكو | موسيقى تصويرية | 2 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
ِAyman Mahmoud | تدور قصة الفيلم حول فتاة صغيرة تبتاع صندوق قديم من السوق، دون علمها أن هذا الصندوق تسكن داخله روح شريرة، وعندما يعلم والدها وزوجته السابقة يحاولان جاهدين إيجاد نهاية لتلك اللعنة التي أصابت الفتاة الصغيرة. 204 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
ِAyman Mahmoud | تدور قصة الفيلم حول فتاة صغيرة تبتاع صندوق قديم من السوق، دون علمها أن هذا الصندوق تسكن داخله روح شريرة، وعندما يعلم والدها وزوجته السابقة يحاولان جاهدين إيجاد نهاية لتلك اللعنة التي أصابت الفتاة الصغيرة. 204 |
الاسم | نص الهامش | المعيار | خيارات |
---|---|---|---|
ِAyman Mahmoud | بلغت ميزانية الفيلم 17.5 مليون دولار. |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
دعاء أبو الضياء |
أكليشيهات باهتةمن الغريب ومن أكتر الأشياء دهشة إنك تلاقي فيلم متصدر شباك التذاكر ومحقق أعلى الإيرادات ويحافظ على القمة أسبوع ورا التاني ولما تتفرج عليه تلاقيه مش بيقول أي حاجة...اقرأ المزيد أو كل اللي بيقدمه تكرار للقطات باهتة قديمة، وده اللي حصل مع فيلم الاستحواذ أو The Possession؛ فالبرغم من كمية الإيرادات اللي حققها وتمكنه من الحفاظ على الصدارة في شباك التذاكر الأمريكية لأسابيع متتالية إلا إنه فنيا فقد كل عناصر النجاح من ديكور وإضاءة وموسيقى وكمان أداء تمثيلي، وده اللي أكدلي إن أغلب الجمهور قرر مشاهدة الفيلم بناء على الأخبار والصيت الجامد للفيلم وهكذا الإعلان وأكيد ترك السينما من نص الفيلم زي اللي حصل معايا بالظبط. فلو بدأت بالقصة اللي بتدور عن المس الشيطاني أو طرد الأرواج الشريرة اللي بتحاول دخول عالم البشر والسكن فيه نقدر نقول إن القصة مستهلكة ومتكررة بشكل كبير أوي وكان العزاء الوحيد في تصوير الفيلم وتقديمة بلقطات جيدة بغض النظر عن القصة إلا إنني لاحظت أن المشاهد ليس بها أي جديد ومفتقدة لأي حس مثير يزيد من مشهد لأخر ويصل في النهاية للذروة واعتقد إن ده أقل حاجة بيقوم عليها أي فيلم رعب. وزي أي فيلم طبعا حتلاقي واحد من الأبوين مش مصدق إن بنته مسها شيطان وح يفضل الطرف التاني يقنع واحنا معاه إنها فعلا مصابة لغاية العشر دقايق الأخيرة من الفيلم اللي فيها الشغل كله وده طبعا بعد ما الواحد ح يكون زهق ومل. كمان اللي يخليك تستغرب أكتر وتحس انك تايه في الفيلم مش فاهم حاجة إن في مشاهد لأشخاص مهمين أصابوا باللعنة ولم يتم وضع نهاية لهم ومتعرفش عنهم أي حاجة زي شخصية طبيب الأسنان زوج والدة إميلي اللي أصابته لعنتها، بالإضافة لده كان الحوار بين إميلي والشيطان قليلة جدا ومتقدرش تفهم هو كان عايز ايه بالظبط ولا إيه اللي كان يقصده بكلمة (لغة عبرية) غير إن لازم يلجأ للحاخام يهودي علشان يفك التعوذية. |