الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | أحمد عزمي | فتحي | 1 | |
2) | رانيا يوسف | نادرة | 2 | |
3) | روان الفؤاد | جالا | 3 | |
4) | لطفي لبيب | طلعت | 4 | |
5) | أشرف مصيلحي | معتز | 5 | |
6) | محمود عبدالغفار | زغلول | 22 | |
7) | سميرة عبدالعزيز | 23 | ||
8) | جمال إسماعيل | 25 | ||
9) | مايا أحمد | 26 | ||
10) | هايدي | 27 | ||
11) | نسمة جلال | 28 | ||
12) | فيفيان محمد | 29 | ||
13) | أحمد حلاوة | 30 | ||
14) | علاء مرسي | مرزوق | 31 | |
15) | ميسرة | 32 | ||
16) | بدرية طلبة | 33 | ||
17) | محمود فتح الله | 34 | ||
18) | هايدي عبدالخالق | مديرة الكازينو | 35 | |
19) | محمد سعيد عبودة | 36 | ||
20) | أيمن المليجي | المحضر | 37 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | حسني صالح | مخرج | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | حسام موسى | مؤلف | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | محمود طلعت | موسيقى تصويرية | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | أفلام النصر (محمد حسن رمزي وشركاه) | موزع داخلي | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | طارق علوش | مكساج | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | شادي علي | مصور | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | الحسيني هلال | منتج | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | فوزي عصمت | مونتير | 2 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
ebtehal hussein | تدور أحداث الفيلم في إطار اجتماعي حيث فتاة تنزح من الصعيد للعمل بالقاهرة؛ وهناك تواجهها مشاكل وعراقيل تحاول في بدء الأمر مواكبتها والتغلب عليها، إلا أن الظروف تضطرها إلى التخلي عن عاداتها وتقاليدها الشرقية وخاصة تقاليد قريتها. 228 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
ebtehal hussein | تدور أحداث الفيلم في إطار اجتماعي حيث فتاة تنزح من الصعيد للعمل بالقاهرة؛ وهناك تواجهها مشاكل وعراقيل تحاول في بدء الأمر مواكبتها والتغلب عليها، إلا أن الظروف تضطرها إلى التخلي عن عاداتها وتقاليدها الشرقية وخاصة تقاليد قريتها. 228 |
الاسم | نص الهامش | المعيار | خيارات |
---|---|---|---|
دعاء أبو الضياء | تم تغيير اسم الفيلم من، المزة والصاروخ إلى حالة نادرة إلى ترالالى ثم أخيرا إلى هو في كده. |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
دعاء أبو الضياء |
سبب واحد ملوش تانيلما تبقى فقير؛ والفقر هنا مش معناه الفلوس وإنما عدم امتلاك أي مقومات للنجاح، أو موهبة، أو ملكة معينة تساعدك على تحقيق هدف يخليك على أول طريق في إنك تعمل حاجة،...اقرأ المزيد حتى لو ماكنتش الحاجة دي ليها اسم، بالظبط كدا زي لما متمتلكش أي أدوات فنية تقدر تخليك تقدم عمل فني جاد حتى لو اتوجدت الفلوس والزمن اللي يخليك تعمل حاجة محترمة؛ يبقى ساعتها مافيش أي لوم عليك لما تستخدم الابتذال في تقديم فيلم زي (هو فيه كده) مش هتكلم عن قصة الفيلم لأن مافيش قصة من الأصل تذكر واعتقد أن المؤلف حسام موسى كتب كلام متفصل ل (روان) مش أكتر واتفق مع المخرج (حسني صالح) على ابتلاء واتحاف الناس به!..... وإنما كلامي هنا عن الممثلين اللي محوا كل اللي قدمواه في حياتهم الفنية من أعمال ناجحة حفرة ليهم اسم في ذهن جمهورهم بعمل هابط ومضمحل أخلاقيا زي فيلم (هو فيه كدا) واعتقد إن السبب الوحيد اللي يخلي ممثل محترم ليه قائمة من النجاحات الفنية زي رانيا يوسف وأحمد عزمي، والفنان المخضرم لطفي لبيب في قبول مثل هذا الاسفاف هو الإخوان وحالة البلد الاقتصادية وإن مافيش أمان ...وطبعا ده مترتب عليه إنك تقبل أي حاجة عشان الفلوس حتى لو إنك تشارك في جريمة زي (هو فيه كده)،،، واضم ليهم جريمة المخرج حسني صالح واللي كانت في حقه هو شخصيا بعد تقديمه لدراما تلفزيونية تركت بصمة قوية في ذاكرة المشاهد زي مسلسل (شيخ العرب همام)، و(الرحايا) وغيرها من الأعمال الدرامية الناجحة. واظن إن ذكاء المخرج حسني صالح تجلى في الاستعانة بمطربين زي أوكا وأورتيجا مع مجموعة مشاهد بدأت وانتهت بإسفاف ومحاولة استخدام لغات جسد وإيحاءات جنسية، وده طبعا عشان يروج للجريمة دي! الفيلم لا يستحق أن يقال عنه أكتر من نصيحة واحدة لبطلة العمل (روان) في إن هناك أبواب كتير لدخول مجال الفن زي إنك تمتلكي موهبة فنية فزة أو إنك تمتلكي فلوس تعملي بيها فيلم تفصيل أو إنك تمتلكي مقومات أنثوية تجذب جمهور رخيص، واعتقد إن الباب الأخير هو اللي دخلت منه |
|||
mohammed neazy |
الندم وتضييع الوقتالفيلم ده علي فكرة اوحش فيلم شوفته في تاريخ السنيما المصرية فهو ولا قصة ولا سيناريو وحتي موسيقي تصويرية اه فتاة جيه من الصعيد الفيلم ملوش معني اساسا فيلم ممل...اقرأ المزيد بما تحمله الكلمة من معني انصح بعدم مشاهدته لا استطيع ان اتكلم عن الفيلم كثيرا لانه فيلم ممل ده حقق ايرادات 5000 جنيه هو ده رقم اساسا انصح بعدم مشاهدته ولا حتي التفكير فيه تقييمي للفيلم 3/10 وعلي فكرة مستوي احمد عزمي بدا يقل فيلم بدا ما بعجبنيش خلاص في الافلام ولا حتي لطفي لبيب ولا رانيا يوسف دي بقي ممثلة فاشلة بما تحمله الكلمة من معني بجد يعني لسه قامت بطولة فيلم مسروق(حفلة منتصف الليل) فيلم مسروق من كذه قصة فيلم زي انا العدالة وكونان وشبيه لمسلسل اهل كايرو يعني خلينا في موضوع الفيلم بصراحة مستوي السنيما المصرية بدا ينزل اين ذهبت افلام عبد السلام النابسلي وعبد الحليم في الاخر اود من القراء عدم التفكير في دخول هذا الفيلم لانه هدفه تضييع الوقت والندم شكرا |