الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | إيمي واينهاوس | بنفسها (مشاهد أرشيفية) | 1 | |
2) | لورين جيلبرت | بنفسها | 2 | |
3) | جولييت آشبي | بنفسها | 3 | |
4) | نيك شيمانسكي | بنفسه | 4 | |
5) | تايلر جيمس | بنفسه | 5 | |
6) | جاي مووت | بنفسه | 6 | |
7) | كريس تايلور | 7 | ||
8) | نيك جاتفيلد | 8 | ||
9) | إيان بارتر | 9 | ||
10) | جاري مولهولاند | 10 | ||
11) | جوناثن روس | بنفسه | 11 | |
12) | جانيس كولينز | 12 | ||
13) | جاي-زي | بنفسه (لقطات أرشيفية) | 13 | |
14) | ريانا | بنفسها (لقطات أرشيفية) | 14 | |
15) | بيونسيه نولز | بنفسها (لقطات ارشيفية) | 15 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جيمس جاي-ريز | منتج | 3 | |
2) | إيه 24 | منتج | 4 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | أسيف كاباديا | مؤلف | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | أسيف كاباديا | مخرج | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | أنطونيو بينتو | موسيقى تصويرية | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | إرنستو هيرمان | مدير التصوير | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | كريس كينج | مونتير | 2 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Mahmoud Radi | يتناول الفيلم المسيرة الفنية والحياتية للمطربة البريطانية الراحلة (إيمي واينهاوس) التي فازت بجائزة الجرامي ست مرات، وتوفيت وهى لا تزال في قمة مجدها الفني بعامها السابع والعشرين، إثر تعرضها لتسمم كحولي في يوليو 2011 بعد سنوات طوال من إدمانها على الكحوليات والمخدرات. 265 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Mahmoud Radi | يوثق الفيلم لحياة المطربة البريطانية الراحلة إيمي واينهاوس التي توفيت في عام 2011 عن عمر يناهز 27 عامًا. 104 |
الاسم | نص الهامش | المعيار | خيارات |
---|---|---|---|
Mahmoud Radi | قامت عائلة المطربة الراحلة إيمي واينهاوس بمنح مخرج الفيلم عشرات الفيديوهات الخاصة بها لكي يستغلها في الفيلم. | ||
Hesham Emad | فاز الفيلم بأوسكار أفضل فيلم وثائقي لعام 2016. |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
Hossam Waleed |
فيلم تسجيلي قوي.. مؤثر .. وخلاب ..أحلى حاجة عجبتني بعد انتهاء مُشاهدتي للفيلم التسجيلي (آيمي) هوا أنه عمل مبني بالكامل على المواد الأرشيفية .. الحقيقة مافيش في الفيلم شئ مميز ممكن يكون متوقع من...اقرأ المزيد حيث السرد أو تكنيك إخراجي مُعيّن.. المخرج إستخدم هنا السهل المُمتنع .. وبيضرب بكده في صميم طبيعة الفيلم التسجيلي بالأساس .. اللي هدفه الأول سرد قصة حياتية ما.. مش يكون الإهتمام بالشكل القصصي المُقدّم أو الطرق الفنية التانية إلا نادراً.. .. حقيقي من حيث الشكل الفيلم ممتاز .. إعتماد المخرج (بالكامل) على صور توثيقية وأرشيفية حطها في إطار قصصي مناسب وتتابعات متسلسة منطقية.. والتوجه القصصي ماستخدمش فيه غير الـ(فويس أوفر) لأصدقاء وأقارب والمُحيطين بآيمي. لو بصيت للقصة.. فـ هيا لمستني على أكتر من مستوى.. خصوصاً جزئية الصراع النفسي لآيمي في الفصول الأخيرة لحياتها.. جُملتها وهيا بتقول (الموسيقى أنقذت حياتي) بتعبر عن قد ايه آيمي مكانتش (مُغنية دخلت في طريق الإدمان) ولكن (مُدمنة دخلت في طريق الموسيقى).. الفيلم ده حلو جداً للي عايز يشوف قصة إنسانية لشخص بيعاني سايكولوجياً في حياته اللي كانت مراحل نشأته فيها فوضوية وفيها مشاكل وأشياء من هذا القبيل .. مُفارقة حلوة انها تتقدم على خلفية واحدة من القصص الشهيرة عن الفتاة الموهوبة اللي معرفتش تخرج من جحيم المُخدرات والإدمان الكحولي غير بعد ما فتك بروحها.. عشان حالتها تبقى مَثل ومصدر تحفيز للحالات المُشابهة .. .. مع ذلك الفيلم أشبه بحالة شعورية تتعاش .. مافيش تلقين ولا تركيز على بُعد مُعيّن في القصة ولا إبتزاز لمزاج المُشاهد ولا منظور الناس عن آيمي بعد موتها ولا تكثيف على جزئية فوضاها الحياتية أصلاً .. الموضوعية والكفّة المُحايدة هنا تُحترم.. ومتهيألي الفيلم هايعجب مُحبي آيمي واينهاوس -وموسيقى الجاز عموماً بشكل أقل- أضعاف مُضاعفة عن المُشاهد اللي بيسمع القصة لأول مرة مثلاً .. لأن الجُرعة العاطفية في الحتة دي مش هيّنة أبداً. ملحوظة: الفيلم فاز بأوسكار أفضل عمل تسجيلي في النُسخة قبل اللي فاتت. تقييمي لـ(آيمي) : 9/10 |