تعديل بيانات: فيلم - Human Flow - 2017


    معلومات أساسية

    اسم العمل تدفق البشر
    الاسم بالإنجليزية Human Flow
    نطق الاسم بالإنجليزية
    الاسم الأصلي
    سنة الإصدار 2017
    مدة العرض بالدقائق 140
    نوع العمل فيلم
    نوع العمل الفرعي
    حالة العمل ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    هل العمل ملون؟ نعم
    تصنيف الرقابة المصرية
    تصنيف MPAA PG-13
    ميزانية الفيلم 0
    البوستر
    الإعلان الإعلان الرسمي لفيلم Human Flow
    تاريخ العرض
    18 اكتوبر 2017 مصر true
    تصنيف العمل
    ﻭﺛﺎﺋﻘﻲ
    بلد الإنتاج
    ألمانيا
    اللغة
    الإنجليزية
    المنطقة
    مواقع التصوير
    التواصل الاجتماعي‎

    طاقم العمل

    قسم ﺗﻤﺜﻴﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) إسراء عبود بنفسها 1
    2) هبة عابد بنفسها 2
    3) رامي أبو سندس بنفسه 3
    4) فادي ابو عكلة بنفسه 4
    5) يمامة العواد بنفسه 5
    6) أسماء الباهية بنفسه 6
    7) إيمان المسينة بنفسه 7
    8) مايا أميراتونجا بنفسه 8
    9) حنان عشراوي بنفسه 9
    10) أورلاندو أفيس 10
    11) بيتر بوكارت بنفسه 11
    12) سكرية جيتين بنفسه 12
    13) تانيا شابويزات بنفسه 13
    14) بوريس تشيشيركوف بنفسه 14
    15) مارين دين كاجدومكاج بنفسه 15

    قسم اﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) هينو ديكيرت منتج 1
    2) ويوي آي منتج 2
    3) شين-شين ياب منتج 3

    قسم ﺗﺄﻟﻴﻒ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) شين-شين ياب مؤلف 1
    2) تيم فينش مؤلف 2
    3) بوريس تشيشيركوف مؤلف 3

    قسم ﺇﺧﺮاﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) ويوي آي مخرج 1

    قسم ﻣﻮﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) نيلز باج آندرسون مونتير 1

    قسم ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) كارستن فاندل موسيقى تصويرية 2

    قسم ﺗﺼﻮﻳﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) ويوي آي مصور 2

    قسم ﺻﻮﺕ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺗﻮﺯﻳﻊ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻼﺑﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﺎﻛﻴﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻭﺑﻠﻴﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻓﻮﺗﻮﻏﺮاﻓﻴﺎ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻋﺎﻳﺔ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻳﻜﻮﺭ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺟﺮاﻓﻴﻜﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻌﻤﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻛﺎﺳﺘﻴﻨﺞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺃﺩﻭاﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم دبلجة

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    ملخص القصة

    الاسم ملخص القصة الرسمي؟ خيارات
    حسين رأفت تدور أحداث الفيلم حول 65 مليون شخص حول العالم، أجبروا على ترك منازلهم للهروب من المجاعة أو تغير المناخ أو الحرب، حيث يتعرض لرحلة هؤلاء اللاجئين بكل جوانبها من عبور الحدود والتخييم وأوضاع المخيمات والمخاطر التي تصاحب رحلتهم ومنها الموت. 235

    نبذة عن القصة

    الاسم نبذة عن القصة الرسمي؟ خيارات
    حسين رأفت تدور احداث الفيلم حول 65 مليون شخص حول العالم، أجبروا على ترك منازلهم للهروب من المجاعة أو تغير المناخ أو الحرب، حيث يتعرض لرحلة هؤلاء اللاجئين بكل جوانبها من عبور الحدود والتخييم وأوضاع المخيمات والمخاطر التي تصاحب رحلتهم ومنها الموت. 235

    القصة الكاملة

    الاسم القصة الكاملة الرسمي؟ خيارات

    هوامش

    الاسم نص الهامش المعيار خيارات

    النقد الفني

    الاسم نص النقد به حرق للأحداث؟ الرسمي؟ خيارات
    Hossam Waleed

    تصوير أستاذي.. معالجة مختلفة .. وفيلم يستحق المُشاهدة.

    "كونك لاجئ أكثر من مجرد وضع سياسي، بل هو أكثر نوع من القسوة المُمَارس ضد الإنسان عن طريق حرمانه من جميع أشكال الأمن والمتطلبات الأساسية للحياة العادية.. وذلك...اقرأ المزيد بوضع هذا الشخص -في بعض الأحيان- تحت رحمة دول غير مِضيافة أو عديمة الإنسانية، لا ترغب في استقبال هذا اللاجئ.. أنتَ تنتزع الإنسانية بقوّة منهم، هذا لا يجعل من حياة هؤلاء البشر غير مقبولة فقط، بل أيضاً عديمة المعنى" .. المخرج الصيني "آي ويوي" بيصنع فيلم مختلف جداً عن الأفلام الأخرى اللي اتكلمت عن موضوعه؛ قضيّة اللاجئين وحقوق الإنسان، وبيقدّم بذلك عمل فريد من نوعه تصويرياً لا قصصياً، واضح إنه متأثر بالفيلم التسجيلي الأيقوني (Baraka)، اللي كان فيلم من غير أي نوع من الحكي أو الـ narration.. وكانت الصورة فيه هيّا كل شئ، هنا ذات الفكرة بيعملها: اهتمام كُلّي وأوّلي بالصورة مش بالسرد.. وده على قد ما استقبلته بتعجُّب عن سبب اختياره للطريقة دي من حكي حكايته، وعلى قد ما حسيت في البدايات إني مش "متوّرط" كفاية عشان أهتم باللي بيحصل، إلا إني -وبمرور الأحداث- فهمت نوع الفيلم اللي بنتكلم عنه، فعلاً فيلم مختلف جداً وغير معهود على الإطلاق لو قارنته بأفلام صنفه. الفيلم بيصوّر حياة "اللاجئين" -أغلبهم العرب- الوافدين لكذا دولة وكذا بيئة جُغرافيّة (تركيا - اليونان - سوريا - العراق - باكستان - إيطاليا، وغيرهم)، وبيحاول ينقل صورة حقيقية للي اختبروه، وشكل حياتهم اللي كانت واللي بقت عليه.. ومع ذلك الفوكَس الأساسي أو التيمة الأكثر شيوعاً في العمل مش اللاجئين فقط، الحقيقة انتا ممكن تشوف الفيلم مش بيتكلم عن أي موضوع من كُتر ما الـ themes اللي بيناقشها متشعبة ومتدرّجة كلها في بعض تحت مصطلح (حقوق الإنسان)، هوّا بيركز على الأثر اللي خلّفته الحياة مسلوبة الوطن دي، مش القضية ذاتها.. وتقريباً الفيلم بأكمله مش موجّه دفّته ناحية أي موضوع بعينه، وهيبقى مُحبِط فعلاً للشخص اللي مستني جديد في موضوع اللاجئين، أو مستني تناول الموضوع ذاته حتى!، لأن الأفكار هنا شبه معدومة والصورة هيّا اللي بتقول وبتعبّر عن كل شئ.. وأعتقد المخرج مكانش ماشي بسكريبت مُعيّن في عملية التصوير، أو على الأقل مكانش مدّيله الأولوية، وكان مهموم بعملية التصوير ذاتها وازاي المُشاهد هيشوف قضيّة اللاجئين، ازاي "يشوفها"، حرفياً.. بواسطة الكاميرا، وهذا رغم إن فـ الـ ending credits فيه ۳ أسامي لكتاب السيناريو، لكن مع ذلك فيه ۱۲ إسم للمُصوّرين !! - تصويراً، انتا في عالَم وحشي جميل جداً.. الفيلم ممكن تعتبره زي كرنڤال بصري فيه إحتفاء بكل أشكال الحياة وكل الحاجات اللي بتتعمل من البشر فيه!.. السمة الأساسية في كون الفيلم مميز عن غيره هيّا السينماتوجرافي واللغة التصويرية؛ استخدام أقل ما يُقال عليه إنه مذهل للّقطات البانوراميّة الراصدة للمناظر الواسعة أمامها، أو يمينها، أو أسفلها.. واستخدام أستاذي لزاوية (عين الإله/عين الطائر)، الفيلم بيقولّك إنه فيلم تصويري من المقام الأول من البوستر الدعائي الرائع جداً. حاجة كمان من العوامل الشديدة في تميُّز العمل وهيّا إن انتا في الواقع مش بتتفرج على فيلم تسجيلي بالمعنى المُعتاد للكلمة، المخرج عايز يدحُض فكرة الإيهام ويخلي (تصوير الفيلم) هوّا جزء لا يتجزأ من (الفيلم) ذاته، هوّا مُتعمّد إنه يعرّف المُشاهدين ازاي قام بتصوير الفيلم، مشاهده ولقطاته، الإنترڤيوز والـ behind the scenes .. المخرج مش بس بيظهر في الفيلم، لا ده بيظهر كأنه الشخصية الرئيسية في مُربّع الكادر، بيتفاعل.. بيسأل.. بيرقُص مع الشخصيات!.. كلها تفاصيل أي صانع أفلام تاني هيقطعها في المونتاچ، هوّا عايز يدحُض فكرة الإيهام الضمنيّ على الرغم من عدم وجودها أصلاً في طبيعة الفيلم التسجيلي!، تقدر تقول إنه كان عايز يوصل لأعلى طبقات التواصل المُباشر مع المُشاهد، وبينجح جداً في كده (أحياناً كان بيبُص لعين الكاميرا مُباشرةً حتى!). - بالنسبة للإيقاع فـ هوّا مهم إني أتكلم عنه لأنه أكتر الحاجات اللي اتأثرت في إتّباع النهج التصويري ده، أحياناً، فيه شئ مثير للإنتباه على الشاشة، وأحياناً تانية.. حاجات متوقّعة وإفراط في استعراض البيئة المكانية للحدث، وعرض حاجات احنا أولريدي عارفينها مش محتاجين نشوفها، كان فيه فَصَلان حبتين بين النقطتين.. ده اتحسّن بكتير في الساعة الأخيرة من الفيلم، بس في البداية كان عامل مشكلة معايا لأني مكنتش لسه فاهم أوي طبيعة الفيلم، يمكن دي النقطة السلبيّة الوحيدة. فيه فكرة كانت دايماً في بالي قبل كده، فكرة الفيلم الواحد اللي بيتعمل ليه كذا نسخة مختلفة في المدد الزمنية، الفيلم ده ينفع جداً في الفكرة دي، مدة كبيرة من الفيلم ممكن تتبتِر والسياق العام يظل حاضر بإعتبار إن الكادرات والصور هيّا المعنيّة بالأمر، الفيلم مدته الزمنية تبلغ الساعتان والعشرون دقيقة. *** أفلام تسجيليّة مميزة عن اللاجئين : Fire at Sea (2016) Resistance is Life (2017) A World Not Ours (2012) Spectres are haunting Europe (2016)