تعديل بيانات: فيلم - ليل/ خارجي - 2018


    معلومات أساسية

    اسم العمل ليل/ خارجي
    الاسم بالإنجليزية Exterior/ Night
    نطق الاسم بالإنجليزية Layl/ Khariji
    الاسم الأصلي
    سنة الإصدار 2018
    مدة العرض بالدقائق 98
    نوع العمل فيلم
    نوع العمل الفرعي
    حالة العمل ﺗﻢ ﻋﺮﺿﻪ
    هل العمل ملون؟ نعم
    تصنيف الرقابة المصرية +16
    تصنيف MPAA Unrated
    ميزانية الفيلم 0
    البوستر
    الإعلان الإعلان الرسمي لفيلم (ليل/ خارجي)
    تاريخ العرض
    19 ديسمبر 2018 مصر true
    31 مارس 2019 لبنان false
    25 ابريل 2019 الإمارات العربية المتحدة false
    25 ابريل 2019 قطر false
    26 ابريل 2019 البحرين false
    تصنيف العمل
    ﺩﺭاﻣﺎ
    ﻣﻐﺎﻣﺮاﺕ
    بلد الإنتاج
    الإمارات العربية المتحدة
    مصر
    اللغة
    العربية
    الإنجليزية
    المنطقة
    مواقع التصوير
    التواصل الاجتماعي‎
    facebook ExtNight/

    طاقم العمل

    قسم ﺗﻤﺜﻴﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) كريم قاسم (مو) محمد عبد الهادي 1
    2) شريف دسوقي مصطفى 2
    3) منى هلا توتو 3
    4) بسمة رباب 4
    5) عمرو عابد بذرة 5
    6) أحمد مجدي مجدي 6
    7) أحمد مالك چيمي 20
    8) صبري عبدالمنعم عم محمد 21
    9) مجدي أحمد علي ضابِط الشرطة 22
    10) أحمد يسري 23
    11) تميم يونس مصمم اﻹعلان 24
    12) دنيا ماهر دينا 25
    13) علي قاسم المُسافِر 26
    14) نازلي حسين 27
    15) أحمد قنديل 28
    16) علي قنديل 29
    17) محمد قنديل 30
    18) جون بشرى موديل 31
    19) محمد يسري الظابط 32

    قسم ﺗﺼﻮﻳﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) مصطفى الششتاوي مصور 2
    2) أحمد عبدالله مدير التصوير 2

    قسم ﻣﻼﺑﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) رفعت عبدالحكيم منفذ الملابس 3
    2) ريم العدل 4

    قسم ﺗﺄﻟﻴﻒ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) شريف الألفي (شريف ألفي) مؤلف 1

    قسم ﺇﺧﺮاﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) أحمد عبدالله مخرج 1

    قسم اﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) هالة لطفي 2

    قسم ﺗﻮﺯﻳﻊ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) أفلام مصر العالمية (يوسف شاهين وشركاه) موزع 2

    قسم ﺩﻳﻜﻮﺭ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) عاصم علي إشراف فني و ديكور 2

    قسم ﻣﻮﻧﺘﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) سارة عبد الله 2

    قسم ﺻﻮﺕ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات
    1) علاء عاطف مهندس الصوت 2

    قسم ﻣﺎﻛﻴﺎﺝ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻭﺑﻠﻴﺮ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻮﺳﻴﻘﻰ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻓﻮﺗﻮﻏﺮاﻓﻴﺎ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺩﻋﺎﻳﺔ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺟﺮاﻓﻴﻜﺲ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻣﻌﻤﻞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﻛﺎﺳﺘﻴﻨﺞ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم ﺃﺩﻭاﺭ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    قسم دبلجة

    الاسم الدور/الوظيفة ترتيب الظهور خيارات

    ملخص القصة

    الاسم ملخص القصة الرسمي؟ خيارات
    Mahmoud Radi تتمركز أحداث الفيلم حول ثلاثة أشخاص وهم (مو وتوتو ومصطفى) الذين يلتقون في ظروف غير متوقعة وتتقاطع حيواتهم معًا، ومن هنا يدخلون في مغامرة لم تكن بالحسبان ويصيروا شاهدين على جانب خفي وغير معلوم من المدينة. 204

    نبذة عن القصة

    الاسم نبذة عن القصة الرسمي؟ خيارات
    Mahmoud Radi بعدما يلتقي (مو) و(توتو) و(مصطفى) في ظروف غير متوقعة، يخوضوا رحلة في العالم الخفي لمدينتهم لم تكن بالحسبان. 108

    القصة الكاملة

    الاسم القصة الكاملة الرسمي؟ خيارات

    هوامش

    الاسم نص الهامش المعيار خيارات
    Mahmoud Radi وقع الاختيار على الفيلم للمشاركة في الدورة اﻷربعون من مهرجان القاهرة السينمائي الدولي 2018.
    Mahmoud Radi حاز الفيلم على منحة من مهرجان دبي السينمائي الدولي لاستكمال مرحلة ما بعد اﻹنتاج ضمن مرحلة (إنجاز).

    النقد الفني

    الاسم نص النقد به حرق للأحداث؟ الرسمي؟ خيارات
    Abdallah elsayed Ghanem

    سينما احمد عبدالله عن طريق ليل خارجي

    فيلم ليل خارجي هو فيلم مختلف عن كل افلام المخرج أحمد عبدالله المخرج أحمد عبدالله حب يجمع بين السينما المستقله والسينما الطبيعيه الي كلنا بنشوفها وبنحبها قدملنا...اقرأ المزيد فيلم اجتماعي كوميدي من برا لاكن لما تخوض في تفاصيل الفيلم هتلاقي الفيلم فتح مجالات مهمه جدا سياسيا ( حتي لو بسيطه جدا ) اجتماعيا وسينمائيا هبدأ بكلمة سينمائيا لان دي من وجهة نظري اساس الفيلم كله وحديثه عن معاناه صناع السينما بشكل مش مباشر ومش كله خد باله منه بس في نفس الوقت لو انت شوفت الفيلم وملاحظتش وفتحت عملت ري واتش هتفهم قصدي من بداية الفيلم ومعاناة بطلنا المخرج الي مأخرجش في حياته غير فيلم واحد وللاسف كل اما حد يشوفه في الشارع ويقوله انت مخرج يقول عليه محمد دياب مخرج فيلم 678 والي الحركه دي مسبباله شوية يأس بسيط في حياته المهم نرجع لبداية الفيلم ومحاولات فاشله في أنه يكمل الفيلم الي بقاله سنتين بيحاول يعمله وبعد كدا حاول هو وزميلته يصورو فيديو لصاحبهم الي اتسجن بسبب رواية كتبها فيها ألفاظ سيئه وطبعا دي من معاناة صناع السينما برضو وفيها تدخل سياسي بسيط بسبب انو بيقول كلام حق وواقع المهم برضو فشلو يصورو الفيديو دا في الشارع هنتقل لنقطه تانيه وهي شخصيه احمد مالك في الفيلم من منظور خارجي الشخصيه شخصيه روشه وممكن تشوفها ملهاش لزمه غير لو يرسم البسمه علي وشك مثلا انما برضو شخصيه احمد مالك كان ليها دور مهم في الفكره الرئيسيه وهي معاناة صناع السينما بسبب محاولات منعه من انو يمارس هوايته في الشارع وهي التصوير بسبب انو ستايله غريب دا باختصار عن معاناة صناع السينما وعايز اتكلم في نقطه تانيه قبل ما اخش الليله بتاعتنا في ناحيه تانيه من الفيلم كان فيه فيلم قصير صامت بيتعرضلنا جوا الفيلم والي هو بيدور في عقل كريم قاسم من الروايه الي المفروض يعمل منها فيلم فعلا كانت حركه حلوه جدا من المخرج الكبير احمد عبدالله واضافت للفيلم نرجع تاني لموضوعنا وبداية تقابل الثلاث أطراف الي بتدور حواليها الليله والي مشت كويس جدا وخليتني اعيش معاها فعلا ومن الحاجات الحلوه أن معظم الجمل الي اتقالت ارتجاليه والممثلين بتوعنا ادو أدوارهم بكل بساطه كأنهم عايشين حياتهم عادي يعني مثلا شريف الدسوقي الي المفروض في الحقيقه غير انو ممثل بيشتغل حكاء تقريبا مش عارف اسمها ايه بالظبط فقال شريف دسوقي انو طبعا عاش الاجواء دي واقتبس أداؤه كله من سواقين التاكسي كلهم تحول الشخصيات في الفيلم كان بشكل بسيط وجميل في نفس الوقت ميحسسكش بأي فارق طبعا الفوارق الاجتماعية كان ليها دور كبير في أحداث الفيلم زي ما ماقالت مني هلا داخل احداث الفيلم بينا محطه واحده لاكن شوف فرقت قد ايه وطبعا جمل شريف الدسوقي كلها كانت عظيمه كان فيه لقطه كدا مني هلا وكريم قاسم كانو ماشيين في الشارع فكان فيه فرح فالعريس الي في الفرح دا هو هو بطل الفيلم الي بيدور في عقل كريم قاسم في الفيلم ودا مجرد انعكاس بسيط للجمله الاختتاميه للفيلم وهل يشعر بقية الناس بالسعادة ؟ سؤال أكثر اتساع الخاص يعكس العام والعام يعكس الخاص والاثنان يغرقان في التعاسه لاكني احيانا اشاهد زوجين في مكان عام أو امراه تحتضن طفله أو صديقان يتأملان واجهة المحلات أو يضحكان علي نقطه مشتركه فأجد الآخرين يشعرون بسعاده فانظر الي حالي لما انا ولما لا والصراحة ربط المخرج أحمد عبدالله بين الاتنين كان ذكي ومش ملحوظ بس تفصيله مهمه جدا داخل احداث الفيلم كمان ظهور المخرج أحمد عبدالله كضيف شرف في الفيلم جميل مع أنه مظهرش غير ١٠ ثواني المنافسه الي كانت بين كريم قاسم وشريف الدسوقي داخل احداث الفيلم كانت جميله الحقيقه وردود أفعال مني هلا كان ذكيه فعلا كأنه واقع مش اصتناع خالص المخرج أحمد عبدالله اتكلم عن معاناة صناع السينما في الفيلم بشكل كويس وفي نفس الوقت ميشغلش دماغ المتفرج الي داخل يضحك مثلا بعد الليله دي كلها معدتش علي المخرج انو يقفلها بشياكه والمشهد الي كريم قاسم نزل من التاكسي عشان يركب المترو كان جميل جدا وأغنية شيرين بجد من أسباب حبي اكتر للفيلم وكان ليها جو لذيذ وجميل في الفيلم حتي قفلة الفيلم الي كان بيدور في دماغ كريم قاسم كان جميل ورا الستارة فعلا كان فيه حاجات كتير عايزه تتقال وعايزه تتوضح وفي نفس الوقت كان اختبار صعب علي المخرج أحمد عبدالله انو يعمل فيلم ويجمع بين نوعين سينما النوع الي الناس بتحبه والنوع الي بيجسدلك الحياه بتاعتنا من خلال مشاهد بسيطه وفعلا اجتاز الاختبار والفيلم قدم نجاح وطبعا مش محتاج اقولك أن الفيلم الكوميديا الي فيه فوق كل دا كانت جميله جدا وضحكتني كتير
    ياسمين باشات

    نقد فيلم ليل خارجي

    نقد فيلم ليل خارجي افلام اليوم الواحد غالبا ما تكون مميزة تبعث برسائل معينة عن البحث عن الذات و القاء الضوء علي بعض السلبيات, و قد تم طرحها في السينما بانماط...اقرأ المزيد مختلفة مثل فيلم اشارة مرور لخيري بشارة, و فيلم مشوار عمر للمخرج محمد خان و فيلم ليلة ساخنة لعاطف الطيب, و هم الفيلمين الاقرب بفكرهم الي فيلم ليل خارجي للمخرج احمد عبد الله السيد و الذي اعتقد انه الاقرب الي سينما محمد خان فهو يعتمد في افلامه علي تصوير ادق تفاصيل الاحياء و البيوت من الداخل مع استخدام موسيقي تصويرية قليلة . بالاضافة الي بعض المشاهد التي تترك لخيال المشاهد و هو ما نجده في ليل خارجي متمثلة في شخصية الشاب الصعيدي الموجود في خيال المخرج علي مدار الاحداث الذي يراه مرة في علي متن مركب في هجرة غير شرعية و اخري عريس يزف في مركب نيلية و في النهاية يعود الي وطنه سالما غانما دون توضيح اين الحقيقة. و لو تحدثنا عن فيلم ليل خارجي فهو يدور علي محور 3 شخصيات رئيسية سائق التاكسي و هو الدينامو الاساسي المحرك للافلام التي يتم تصويرها في اجواء ليل القاهرة ,و سائق التاكسي معروف بانه كثير الكلام و الثرثرة مثل محمود عبد العزيز في فيلم الدنيا علي جناج يمامة, و لكن مع تطور الزمن و تغيير السلوكيات نجد شخصية السائق في هذا الفيلم مليئة بالتناقضات التي يعاني منها المجتمع المصري ينتقد الالفاظ الخارجة و يرددها في نفس الوقت يتعاطي المخدرات و الخمر ثم يؤدي فريضة الصلاة , يخلط الحلال بالحرام في جميع اموره حتي عندما يتم القبض عليه يعتقد ان هذا عقاب من ربنا علي افعاله فيقرر الزواج من فتاة الليل حتي تكون علاقته بها شرعية و يقنع نفسه بأن كتابة ورقة عرفي علي يد 2 شهود توفي بالغرض و يصبح الزواج شرعيا. و الشخصية الثانية هي فتاة الليل و هي ايضا العنصر المشترك لافلام الليلة الواحدة و غالبا ما تكون الفتاة المغلوبة علي امرها و التي نراها دائما ضحية القهر و الظروف الصعبة. و هو ما لا نراه في هذا الفيلم لنكتشف في النهاية انها تقيم في شقة متواضعة مع ابنة خالتها و لا تعول اولاد او اشقاء صغر. و اما العنصر الثالث فهو المخرج المغمور الذي يريد تغيير جلده و يحاول السباحة بعيدا عن عالمه الخاص ليلتقي بعوالم اخري تساعده علي كتابة رواياته يلتقون الثلاثة سويا ليقضون ليلة في شوارع القاهرة. من الممكن ان نلخص معني الفيلم في جملة واحدة لاحدي الحوارات التي دارت بينهم في التاكسي بان السائق يقيم في منطقة جدائق القبة و فتاة الليل في البساتين و اما المخرج فيقيم في منطقة المعادي و ان كل ما يفصل بين ال 3 مناطق هي محطة مترو واحد و لكن في جقيقة الامر ان لكل منطقة منهم عالمها المنفرد و قانون خاص بسكانها. كما استعرض الفيلم بعض القضايا الذي اكتفي المخرج بالمرور عليها بشكل سريع مثل الاختناق المروري و حرية التعبير عن الرأي و البلطجة و المخدرات و كيف تتدخل الواسطة و المحسوبية في جميع تفاصيل حياتنا. لا شك ان الفيلم يعتبر تجربة جديدة لا بأس بها بالنسبة لاعتماده علي امكانيات متواضعة فهي لغة سينيمائية غير مألوفة, من الممكن ان تكون امتداد لسينما داوود عبد السيد و محمد خان و خيري بشارة و لكن باسلوب مختلف يعتمد علي الارتجال و التلقأية في اغلب المشاهد و لكنها تحتاج الي المزيد من الوقت و التطور لكي يستوعبها الجمهور.