أراء حرة: فيلم - الفلوس - 2019


سيناريو واخراج سيئ وقصه جيده

هناك حاله من التوهان والمط فى الفيلم نتيجه لمحاوله المخرج اظهار الفيلم بطابع تشويقي مما ادي الى تسريب شيئ من الملل والارتباك فى فهم بعض المشاهد لمتابعي الفيلم . الفيلم به بعض المشاهد والجمل الكوميديه ولكن ليس لدرجه تصنيفه على انه فيلم كوميدي . قصه الفيلم جيده ولكن هناك مشكله فى بطئ وتتابع المشاهد التى تتعارض مع الطابع التشويقي للفيلم والذى حاول اظهاره المخرج مما ادي لمزيد من التوهان والمط المبالغ فيه


صناعة الاستسهال

الفيلم ضعيف جدا فنيا. السيناريو و الحبكة الدرامية ضعيفة أيضا المونتاج و جودة الصوت سيئة.. الفيلم كليشيه و محاولة عمل نسخة رديئة من فيلم حرب اطاليا او كده رضا.


هل الإنسان مسير أم مخير؟

هل الإنسان مسير أم مخير؟

سينتصر في النهاية الشر أم الخير؟

لماذا لا يتعظ الانسان إلا عند وقوعه في ورطه ومصيبه ويطلب المغفرة والرحمه من الله.. ولكنه سرعان يعود عما كان عليه من قبل عقب إنتهاء أزمته ؟!!

الصداقة أم الفلوس؟

الحب أم المصلحه؟

فيلم الفلوس بيجاوب على كل الأسئله دي من خلال أحداثه اللي بتعتمد على الأكشن و التشويق و الكوميديا أيضا

صحيح الفيلم يضم أغنيه واحدة لتامر ولكنها في إطار أحداث الفيلم لا تمت بصله بتامر كمطرب ، ...اقرأ المزيدبصله بتامر كمطرب ، فيعتبر"الفلوس" بعد فيلم "تصبح على خير" تاني فيلم لتامر ميغنيش فيه ولايعتمد على شعبيته الكبيرة كمطرب واكتفى بالتمثيل فقط ودي تعتبر "جرأة وتحدي منه" أعتقد أنه هيحاول يستمر على كدا في أفلامه القادمة .. من خلال فيلم الفلوس تامر الممثل انتصر على تامر المطرب.. اعتمد حسني، في الفيلم على تعبيرات وجه حادة أظهرت قدراته التمثيلية ونضجه في الأداء ! أدخلوا فيلم الفلوس هتتبسطوا! 👏👏 مبروك يا تامر ولكل صناع العمل .. إيرادات تصل إلى ٤٠ مليون في مصر وبجميع الدول العربية 👌 هوامش سريعه :- ١: لياقه تامر حسني البدنيه في هذا الفيلم مناسبه جدا جدا الشخصيه..شخصيه سيف الجان النصاب ٢: وجود ممثل قدير مثل خالد الصاوي اعطي رونق خاص للفيلم ٣: سعيد الماروق مخرج من طراز عالمي وتقنيه تصوير الفيلم ممتازه وخلق لنفسه مدرسه جديده في اخراج.. ٤: مشاهد اكشن منفذه بشكل عالمي لانهم استعانه ب مصممين معارك Game of thrones ٥: ضيوف الشرف مثل السقا ومي عز الدين مضافش اووي الحقيقه بس وجودهم كان لذيذ ٦:- تامر في الفيلم بيحاول يطلع من تامر المطرب وده مهم جدا الفيلم ساسبنس كوميدي اكشن ٧: الفيلم ملئ ب التويستات الي محتاجه تركيز جدا جدا ٨: تقييمي للفيلم 8.5 من ١٠


لا يستحق أكثر من 50%

تمثيل رائع و جسم تامر كان مفاجأة قفشات جميلة اماكن التصور كويسة اخراج و حبكة درامية ضعيفة كذا حاجة ملهاش لازمة زي: كل واحد يمضي علي الشيك و يستني بره طب ما يخشوا معاه و كل واحد ياخد فلوسه او يحولها لحساب تاني كإنهم بيقلدوا قصة او فيلم بس مكنوش عارفين الناس التانية بتعمل كده ليه - خالد الصاوي يعزمهم بره ليه و لسه العملية متمتش علشان جوهرة تظهر و ترقص -الأغنية تحفة بس مش لايقة علي الموقف في الفيلم لا هم اصحاب زمان ولا هم مبسوطين دول كانوا متوطرين من التفاوض و كارهين بعض -بعد الحفلة لما مثل خالد و...اقرأ المزيد تامر انهم بيتخانقوا كان لزمتها ايه؟ و مش منطقي ان زينة تمشي و تسيبه، المفروض انها بتحبه و لما زينة مضت الشيك ليه تامر راح لخالد البيت طب ما هيتقابلوا الصبح (علشان يعملوا مشهد الخناقة) تحس انهم عايزين يعملوا مشاهد معينة و بيلفقوا الاحداث علشان المشاهد ديه تتصور (اغنية، خناقة، مطاردة ... الخ) خرجت مبسوط بس حاسس ان الفيلم كان ممكن يبقي احسن ١٠ مرات (اخراج و مونتاج فاشل او معرفة)