الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | مات ديمون | ماكس دا كوستا | 1 | |
2) | جودي فوستر | الأمين ديلاسويرت | 1 | |
3) | شارلتو كوبلي | كروجر | 3 | |
4) | وليام فيشتنر | جون كارليل | 3 | |
5) | دييجو لونا | خوليو | 5 | |
6) | واجنر مورا | سبيدر | 6 | |
7) | كارلي بوب | 7 | ||
8) | براندون أورت | مدفع | 8 | |
9) | جوش بلاكر | كرو | 9 | |
10) | إيما تريمبلاي | ماتيلدا | 10 | |
11) | جوسيه بابلو كانتيلو | ساندرو | 11 | |
12) | ماكسويل بيري كوتون | شباب ماكس | 12 | |
13) | فران طاهر | الرئيس باتل | 13 | |
14) | أدريان هولمز | مانويل | 14 | |
15) | جاريد كيسو | ريكو | 15 | |
16) | أونا جرايير | 17 | ||
17) | مايكل شانكس | 18 | ||
18) | تيري تشين | فني | 20 | |
19) | كاثرين لوف هاجكويست | بيرراند | 21 | |
20) | كريس همفريز | ممثل بيني | 22 | |
21) | يولاندا عبود إل | راهبة | 23 | |
22) | فالنتينا غيرون | الشباب فراي | 24 | |
23) | جوني سيكو | فينسنت | 27 | |
24) | جوزفينا مورا | 28 | ||
25) | أدريان فاسكويز | كارلو | 29 | |
26) | ديريك غيلروي | بابلو | 30 | |
27) | خوسيه مويسيس | سفاح | 31 | |
28) | اناكيا جوسا | 32 | ||
29) | كريستيان فاسكويز | رجل عصابة | 33 | |
30) | أليخاندرو راي | رجل عصابة | 34 | |
31) | ماريو بيريز دي ألبا | 35 | ||
32) | أليخاندرو بيلمونتي | 36 | ||
33) | اميليانو مينتشاكا | 37 | ||
34) | فرانسيسكو أغيلار | الشارع للأطفال | 38 | |
35) | تريسي ووترهاوس | ممرضة | 41 | |
36) | صوفيا سيسنيجا | الأمين كارلايل | 42 | |
37) | كيندال كروس | 43 | ||
38) | كالان مكوليف | 44 | ||
39) | سيمون لونغ | ارماديني | 45 | |
40) | روبرت غوفان | 46 | ||
41) | دومينيكا زيبكو | 47 | ||
42) | فريزر إيتشيسون | رايدر السفينة العنكبوت | 48 | |
43) | تاراس كوستيوك | 49 | ||
44) | أنجلينا براتاب | ابنة غير قانوني | 50 | |
45) | هوا نوين باو هوينه | عارضة الأزياء | 52 | |
46) | دالياس بليك | الأب | 53 | |
47) | عماري لويس | ابنة | 54 | |
48) | كارلوس ليل مورينو | 55 | ||
49) | مايك نجار | الروبوت | 56 | |
50) | تاليسا سوتو | 57 | ||
51) | هيث ستيفنسون | الروبوت | 57 | |
52) | أليس براجا | 58 | ||
53) | لويد آدمز | الروبوت | 58 | |
54) | كودي لايدين | الروبوت | 59 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | بيل بلوك | منتج | 3 | |
2) | سوني بيكتشرز تيليفيجن | منتج | 4 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ريان أمون | موسيقى تصويرية | 3 | |
2) | ترينت أوبالوك | مدير التصوير | 4 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | نيل بلومكامب | مؤلف | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | نيل بلومكامب | مخرج | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | بيتر لاندو | مصمم مناظر | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جوليان كلارك | مونتير | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ريان أمون | موسيقى تصويرية | 2 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
محمد عادل | في عام 2159، توجد طبقتان من الناس. الأولى طبقة فاحشة الثراء يعيشون على متن محطة فضائية مزودة بكل وسائل الراحة، يمنع السفر إليها بتاتًا من قبل سكان اﻷرض، أما الطبقة الثانية المتمثلة فهى باقي سكان كوكب الأرض، الذين يعيشون في أطلال وبقايا الكوكب الذي عمه الخراب، ويحاول رجل واحد الوصول لهذه المحطة. 295 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
دعاء أبو الضياء | تنقسم الناس إلى طبقتان واحدة ثرية تسكن محطة فضائية، وأخرى فقيرة تقطن الأرض، وممنوع سفر سكان الأرض إلى المحطة، لكن (ماكس) يحاول الوصول إلى تلك المحطة. 149 |
الاسم | نص الهامش | المعيار | خيارات |
---|---|---|---|
نادر أسامة | وصلت ميزانية الفيلم التقديرية إلى 100 مليون دولار أمريكي. |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
دعاء أبو الضياء |
واقعية الخيال العلميتسألني عن إيه هي نوعية الأفلام اللي بفضلها بصفة عامة سواء كانت أجنبية أو عربية؟ وإيه اللي بيشدني وبيبقى ليه الأولوية في مشاهدته؟ … أقولك أي فيلم درامي بيركز...اقرأ المزيد على الأبعاد الإنسانية وبيتناول مشاكل البشر بصفة عامة؛ تيجي أفلام الحركة في المرتبة التانية عالطول، ويمكن السبب الأول هو اللي خلاني أبقى متلهفة إني أٌشاهد فيلم Elysium للمخرج (نيل بلومكامب) خاصة لما قريت عن القصة بتناقش فكرة المساواة والعدل؛ فالفيلم بيدور عن الفترة المستقبلية والأرض عام 2159 حيث طبقتان من الناس طبقة ثرية تعيش في محطة فضائية، وأخرى فقيرة متمثلة في سكان كوكب الأرض الذين يعانون الفقر والجوع والمرض... وضعت قوانين للمنع من السفر هناك، فيقرر أحد الأشخاص يدعى (ماكس) بعد إصابته بالإشعاع بتغيير تلك القوانين وإعادة مبدأ المساواة والعدل مرة أخرى... إذًا القصة بتجمع بين الخيال وبعض الميلودراما اللي بتمثل الواقع الأليم اللي أغلبنا رفضه، وجوا كل ده أبعاد إنسانية وبيئية كثيرة جدا بدًء من التفرقة في المستوى الاجتماعي، والرؤية المتدنية لسكان الأرض، ووواحشية وتعجرف حكام المحطة، ومن خلال كل المعاني السابقة نقدر نمسك خامة جيدة نتكلم عنها وعن قدرة المخرج (بومكامب) في تنفيذ ده بحرافية بالغة فهنشوف التركيز على البيئة والشكل العام للفيلم اللي معاه هتحس انك عايش نفس التجربة ومش بعيد إنك تشم رائحة الإدخنة كمان؛ وكإنك واحد من سكان الطبقة دي ، أيضا الديكورات المستخدمة والخاصة بالمحطة الفضائية اللي إن دلت تدل على الفرق الكبير في الرفاهية والاحساس إن في بشر عندهم كل شيء في الوقت اللي هناك أخرين لا يملكون حتى استنشاق هواء نظيف، ولو طرقت الفكرة عقل الطبقة الأخرى باختراق المحطة فالموت واﻹبادة هي النهاية الحتمية والمنتظرة لهم... إحساس الواقعية اللي حاول المخرج نيل توصيله بتتأكد منه لما تعرف إنه بالفعل قام بتصوير بعض المشاهد الخاصة بسكان الأرض في أماكن النفايات بالمكسيك ﻹضفاء جوا الواقعية والتأثير المباشر على المشاهد، في الوقت اللي قدر فيه أيضا إنه يقدم صورة فائقة الجمال والخيال عن الأثرياء سكان المحطة الفضائية، أول ما لفت نظري في الأداء التمثيلي كان أداء الممثلة الجميلة (جودي فوستر) واللي قدمت دور الوزيرة المسئولة عن المحطة، وإزاي قدرت بالرغم من ملامحها البسيطة إنها تغيرها لملامح شديدة مالت إلى الجبروت والتوحش، كمان أداء الممثل (مات دايمون) اعتقد إنه لا يقل في وصفه عن أداء جودي وإحساسه بمن مثله بالرغم من إنه لم يستغل الفرصة التي أتيحت له فقط وقرر التضحية بنفسه من أجل مستقبل سكان الأرض ومن أجل صديقته وابنتها وتحقيق مبدأ المساواة والعدل اللي حرم منهم... فيلم Elysium بيعتبر ثاني فيلم للمخرج نيل بلومكامب بيتكلم فيه عن الخيال العلمي بعد فيلمه District 9 واللي قدر من خلاله يحقق إيرادات عالية جدا وقتها تقريبا تعدت 115 مليون دولار، وبالرغم من إن الفيلم خيالي من الدرجة الأولى إلا أن (نيل) معتمدتش فيه بشكل كبير على المؤثرات البصرية وترك خيال المشاهد يسبح معاه لأبعد الحدود، وإن نسبة العنف والحركة والمعارك كانت ضئيلة ولا تذكر بالمرة إلا في العشر دقائق الأخيرة من الفيلم. الفيلم شيق جدا ويستحق إنك تشاهده ومش هيخيب أمل الجمهور اللي مش بيحب أفلام الخيال العلمي أو بيمل أكتر لأفلام الدراما زي كدا. |