الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | إليزابيث أولسن | 1 | ||
2) | سارة بولسون | 2 | ||
3) | جون هوكس | 3 | ||
4) | هيو دانسي | 4 | ||
5) | برادي كوربيت | 5 | ||
6) | جوليا جارنر | 6 | ||
7) | كريستوفر أبوت | 7 | ||
8) | لويزا كراوس | 8 | ||
9) | آدم ديفيد تومبسون | 9 | ||
10) | ألين ماكولوج | 10 | ||
11) | لورين مولينا | 11 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | شون داركين | مخرج | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | شون داركين | سيناريو وحوار | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جودي لي ليبس | مصور | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | زاك ستيوارت بونتير | مونتير | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | تشاد كيث | مهندس الديكور | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | فوكس للقرن الـ20 | منتج | 2 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
هند يس | بعد أن فرّت مارتا من الطائفة وزعيمها الفاتن، حاولت إعادة تشييد حياتها وعيش حياة عادية. استنجدت بأختها الكبرى لوسي وزوجها بعد أن انقطعت العلاقات بينهما منذ زمن بعيد، غير أنّها لم تجرؤ على الكشف عن حقيقة اختفائها. مارتا واثقة بأن أعضاء الطائفة لا يزالون يلاحقونها. 262 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
حسين رأفت | تهرب (مارتا) من الطائفة وزعيمها، حيث حاولت خلق حياة جديدة لها، فلجأت لأختها الكبرى (لوسي) وزوجها (هيو)، لكنها مازالت تعتقد أن الطائفة تطاردها. 142 |
الاسم | نص الهامش | المعيار | خيارات |
---|---|---|---|
دعاء رجب | فاز مخرج الفيلم بجائزة اﻹخراج من مهرجان صندانس السينمائي، كما رشح الفيلم لجائزة لجنة التحكيم الكبرى من المهرجان. |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
Hossam Waleed |
فيلم صعب أنساه..من بين عشرات الأفلام اللي تحضُرني لما حد يسأل "فيلم بتحبه؟"، مش عارف ليه دايمًا بأفتكر الفيلم ده، مع انه مش الفيلم اللي أعتبره استثنائي أو حاجة مشفتش بعدها قبل...اقرأ المزيد كده، بس يمكن عشان من أوائل الأفلام خالص اللي فعلًا حبيتها، ومعاها حبيت أمعمع في عالم السينما والأفلام. الفيلم الأمريكي المستقل (مارثا مارسي ماي مارلين) شاهدته في أحد أيام صيف سنة 2014 على وقت الفجرية، ولحد دلوقتي معلّم معايا مش ناسي حاجة منه. فيه أفلام كتير ممكن الواحد يشوفها ويحبها وتبقى ليها مكانة خاصة عنده، بس قليل اللي تتحفر جوّاك وتفتكر مشاهد كاملة بعينها منها؛ المشهد الختامي، مشهد لما مارثا/"إليزابيث أولسن" -في الدور اللي خلاني أبتدي أحبها كممثلة- بتسأل أختها الكبيرة: «هل حصلك قبل كده إن جالك الإحساس إنك مش عارفة تفرقي بين حَدَث كان ذكرى ولا حاجة حلمتي بيها؟» .. مشهد المُشاجرة في آخر الفيلم، مشهد الأغنية اللي على اسم البطلة (Marcy Song).. منساش أبدًا مقولة اتقالت على لسان أحد الشخصيات اللي هأحطها في نهاية كلامي، وغيرها من المَشاهد. الفيلم صَنَعهُ شخص كَنَدي اسمه (سيـن دوركين) سنة 2011 وللأسف معملش أي فيلم طويل آخر غيره. لذا، فالتجربة ذاتية إلى حدٍ ما بالنسباله، كان عايز يعملها ويعبر عن جوّانياته وهمومه اللي بتؤرقه في الحياة، وهوا فعلًا فيلم (جوّاني) جدًا. == == Patrick: You know that death is the most beautiful part of life, right? Death is beautiful because we all fear death. And fear is the most amazing emotion of all because it creates complete awareness. It brings you to now, and it makes you truly present. And when you're truly present, that's nirvana. That's pure love. So death is pure love. |
|||
Mohamed Tawfiq |
من 2011 حتي 2019شاهدت الفيلم في 2019 لأول مرة ورغم انه من انتاج 2011 الا ان هذه السنوات لم تؤثر علي جودة الفكرة او نضرتها التي دعمها الأخراج الجيد وساعد علي ربط خيوطها جاعلنا...اقرأ المزيد نعيش بداخلها مرتبطين بكل هذا التوتر والقلق .. اعتقد ان ما اراد الفيلم ان يقوله هو ان الهرب من واقعنا ليس افضل طريقة لحل المشكلات بالعكس ان هذا ما هو الا حلًا زائف سينتهي بنا لمشكلات جديدة .. مثل هذه الافلام يعيش لسنوات دون ان يفقد لمعانه او عمقه .. ليس للتسلية وانما للتفكير وتجربة احاسيس مختلفة ، شخصية مارثا واقعية ، ليست قوية كمفهوم البطل وليست ضعيفة كالضحية هي انسانه تمتلك الجانبين تشبهنا كمشاهدين .. فيلم جيد انصح بمشاهدته |