الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | لويس جوزمان | موريس TT رودريجيز "لويس غوزمان" | 1 | |
2) | بيرت رينولدز | جاك هورنر | 2 | |
3) | جوليان مور | آمبر ويفز | 3 | |
4) | ريكو بوينو | 4 | ||
5) | جون سي. رايلي | ريد روتشيلد | 5 | |
6) | نيكولا أري باركر | بيكي بارنيت | 6 | |
7) | دون شيدل | باك سووب | 7 | |
8) | هيذر جراهام | رولير غيلر | 8 | |
9) | مارك ويلبرج | إدي آدمز / ديرك ديجلر | 9 | |
10) | ويليام إتش. ماسي | ليتيل بيل | 10 | |
11) | سمسون بارخورداريان | 11 | ||
12) | نينا هارتلي | 12 | ||
13) | براد برايدن | 13 | ||
14) | جوانا جليسون | 14 | ||
15) | فيليب سيمور هوفمان | 15 | ||
16) | ريكي جاي | 16 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | بول توماس أندرسون | مؤلف | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | بول توماس أندرسون | مخرج | 1 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Sameh Saad Yousief | (جاك هورنر) مخرج أفلام إباحية يلتقي صدفًة بـ(إيدي آدامز) الذي يعمل نادلًا بمطعم، ويجد أن (إيدي) شاب حسن المظهر، فيدفع به إلى مجال الأفلام الإباحية تحت اسم شهرة هو (ديرك ديجلر).. سرعان ما يعلو نجم ( ديرك) ويعتلي قمة صناعة الأفلام الإباحية، لكن الغرور والمخدرات يحولا بينه وبين مَن حوله. 285 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Hesham Emad | مغامرة شاب - خلال سبعينات وثمانينات القرن الماضي - في صناعة الأفلام الإباحية بكاليفورنيا . 91 |
الاسم | نص الهامش | المعيار | خيارات |
---|---|---|---|
Sameh Saad Yousief | رشح الفيلم لثلاث جوائز أوسكار من ضمنها أفضل سيناريو لبول توماس أندرسون. | ||
Hesham Emad | رفض الممثل الشهير (هواكين فينيكس) دور (ديرك ديجلر) تجنباً لتجسيد شخصية نجم أفلام إباحية، لكنه تعاون فيما بعد مع (بول توماس أندرسون) في فيلميه (The Master) عام 2012، و(Inherent Vice) عام 2014. | ||
Hesham Emad | الممثل الشهير (ليونارد دي كابريو) كان المُرشَح الأصلي لدور (ديرك) بالفيلم، وهو قد أحب سيناريو الفيلم كثيراً بالفعل، لكنه رفض الدور لأنه كان قد وقّع بالفعل دوره في فيلمه الشهير (Titanic) بنفس العام، لذا قام بترشيح (مارك وولبرج) للدور بدلاً منه. | ||
Hesham Emad | بعد مشاهدة النسخة المُعدَلة من جهة الرقابة للفيلم، ندم الممثل (بيرت رينولدز) كثيراً وأقال وكيل أعماله لترشيحه مثل هذا الدور له، والمفارقة أن (رينولدز) نال عن دوره بالفيلم جائزة (الجولدن جلوب) ورُشح عنه لأوسكار أفضل ممثل مساعد أيضًا. |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
Hossam Waleed |
تحليل المشهد الافتتاحي من الفيلمملحوظة: كتب هذا التحليل في مُشاركات هاشتاج #أجمل_افتتاحية_في_تاريخ_السينما على "فيسبوك". افتتاحية أخاذة وعبقرية من تاني فيلم بس يعمله "بول توماس آندرسون" لما...اقرأ المزيد كان ساعتها ما زال شاب في العشرينات. تمهيد أكتر من رائع للمشهد باختيار وضع موسيقى البوق على شاشة سودة لقرابة اﻷربعون ثانية، بعد كده "وان شوت" رائع جدًا، وتحكُّم عبقري في الميزانسين؛ الكاميرا بتجيب عنوان البار ومعاها عنوان الفيلم (ليالي البوجي) على خلفية موسيقى الروك المفاجئة.. حركة معووجة ربع دائرية من الكاميرا، قبل ما تهبُط عشان تركز على العربية اللي جاي فيها "جاك" و"آمبر" (شخصيتين مهمتين في دراما الفيلم)، وبتتابعهم حتى دخولهم البار.. بتسيبهم وتروح لشخصية أخرى بتتبّعها لحد ما تطلع على خشبة الديسكو وسط مجموعة راقصين. الكاميرا هنا بتقوم بحركة دائرية "كاملة" أثناء رقص وحديث الشخصيات مع بعض، قبل ما ترجع للشخصيتين اللي تابعتهم منذ البداية قاعدين على الطاولة المرّادي. كل ده وات شوت بالـ Steadicam على طريقة "مارتِن سكورسيزي" في مشهد اللقطة الواحدة الشهير بـ(Goodfellas)؛ إيحاء ممتاز هنا بحركة ونشاط المشهد، المرتبط بـعنفوان الشباب اللي هوا أكتر حاجة المُشاهِد بيخرج بيها من الفيلم. ..القطع/الكَت اﻷول مبيجيش غير متأخر لما توصل الكاميرا لبطل الفيلم "ديرك ديجلَر/مارك والبيرج" في شغله في البار، والعلاقة اﻷولى بين الشخصيتين بتبدأ (وحبكة الفيلم الرئيسية تبدأ معها بالظهور: الفيلم ده رايح بينا على فين؟) لما بنلاحظ إن "جاك" هوا اللي بينظر لـ"ديرك" (تعبيرًا عن بحث جاك عن فتى بالقوة الفيزيائية اللي عند ديرك، واللي هنشوف تجلياتها حواريًا في مشهد لاحق/مشهد المطبخ).. بعد كده ديرك -ويمكن في نفس اللحظة- بينظر هوا كمان لجاك.. علاقة عينيّة متبادلة.. الناس في البار رايحة وجاية قدام الكاميرا وكأن "جاك" أخيرًا وجد كنزه اللي بيضور عليه كإبرة في قومة قش. الفيلم يبدأ! ---------------------------------- "أعتقد اللي لسه مشافش الفيلم وشاف المشهد ده، سهل يكوّن انطباع قوي عن الفيلم ده بيتكلم عن ايه من ناحية علاقات الشخصيات ببعضها". السينما فن صورة.. والراجل ده مذاكر. المشهد: https://youtu.be/fpV4dDBkSDQ |