الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ليام نيسون | المصطفى | 1 | |
2) | سلمى حايك | كاميلا | 2 | |
3) | جون كراسينسكي | حليم | 3 | |
4) | فرانك لانجيلا | الباشا | 4 | |
5) | ألفريد مولينا | الرقيب | 5 | |
6) | كوفينزاني واليس | ألمطرا | 6 | |
7) | عساف كوهين | 7 | ||
8) | جون كاسر | 8 | ||
9) | نك جيمسون | 9 | ||
10) | فريد تاتاسكاوري | 10 | ||
11) | تيري دوجلاس | 11 | ||
12) | لينان زاجر | 12 | ||
13) | جونار سيزيمور | 13 | ||
14) | منى مارشال | 14 | ||
15) | مايكل بيل | 15 | ||
16) | لوريتو بيرالتا | 16 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | روجر ألرز | مخرج | 1 | |
2) | جوان سفار | 11 | ||
3) | توم مور | 12 | ||
4) | بول بريزي | 13 | ||
5) | محمد سعيد حريب | 14 | ||
6) | جيتان باريزي | 15 | ||
7) | جوان سي. جراتز | 16 | ||
8) | ميشال سوشا | 17 | ||
9) | بيل بليمبتون | 18 | ||
10) | نينا بالي | 19 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | هانا ويج | مؤلف | 3 | |
2) | روجر ألرز | سيناريو | 3 | |
3) | إيرين ميكي | حوار | 4 | |
4) | جبران خليل جبران | اقتباسًا عن كتابه | 4 | |
5) | دوجلاس وود | حوار | 5 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | كلارك بيترسون | منتج | 5 | |
2) | رون سينكوفسكي | منتج | 6 | |
3) | سلمى حايك | منتج | 7 | |
4) | خوسيه تاميز | منتج | 8 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | بجارين هانسن | مخرج فني | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جينيفر دولس | مونتير | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جابريل يارد | موسيقى تصويرية | 2 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Mahmoud Radi | بعد أن بقي (المصطفى) لمدة 12 عامًا في مدينة (أورفيليس)، يُلقى القبض عليه من قبل السلطات في المدينة، وتقرر السلطات ترحيله نحو السفينة التي ستعيده إلى وطنه، ولكن قبل الرحيل، يقف (المصطفى) مع تابعته المخلصة (ألمطرا) ومجموعة من سكان المدينة لكي يستشيروه في كافة شئون الحياة، مثل الحب والزواج والأطفال والطعام والشراب. 313 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Mahmoud Radi | قبل رحيل النبي المصطفى من أورفيليس، يقف للمرة الأخيرة مع تابعته ألمطرا وسكان المدينة لكي يحدثهم عما يسألونه عنه. 112 |
الاسم | نص الهامش | المعيار | خيارات |
---|---|---|---|
Mahmoud Radi | عرض الفيلم للمرة الأولى عالميًا ضمن فعاليات مهرجان كان السينمائي الدولي 2014. |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
Hossam Waleed |
فيلم يتنسي بسهولةوحش جدًا ومعجبنيش، هوّا ممكن يبقى حلو أو مُناسب لطفل معداش العشر سنين بيشوفه في إحدى الحصص المكتبية في المدرسة مثلًا.. لكن الفيلم مش هامم نفسه إنه يكون لفئة...اقرأ المزيد الناس الكبيرة ولا المراهقين حتى.. حكي من "ليام نيسون" على طول الفيلم بيقول حاجات مُباشرة وفي الوشّ عن أخلاقيات الحياة، الحرية والحب .. وجمل زي يجب/عليك أن.. ساعات من كتر ما مافيش تقريبًا توجّه في الفيلم إلا ده، الفيلم بيبقى مستفز فعلًا. . . السيء فعلًا في الفيلم لو فيه حاجة واحدة يعني، هوا عدم استغلاله خالص لفكرة المشاهد اللي بتوصف عِبَر ومعاني في القصة اللي ماشية بشكل متجاور معاها (جَت على شكل مشاهد بنمط أنيمي مختلف عن واقع الحدوتة، وتعليق من "نيسون/مصطفى" عليها).. ممكن تشوفوا ازاي مثلًا فيلم زي (The Breadwinner) عمل الموضوع ده بشكل عبقري، وإن الحَدَث كان نابع من دراما الفيلم، مش برّاه زي هنا.. النسيج الواحد المفتَرض غائب تمامًا. . . حتى القصة لا هي جذابة أو فيها صراع تخلينا مستنيين حاجة، وكل الشخصيات كلاشيهية.. .. فيلم يتنسي بسهولة باختصار. |