الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | جيني سليت | بوني | 1 | |
2) | كريس إيفانز | فرانك أدلر | 2 | |
3) | أوكتافيا سبنسر | روبرتا تايلور | 3 | |
4) | ليندساي دونكان | إيفيلين أدلر | 4 | |
5) | مكينا جرايس | ماري أدلر | 5 | |
6) | جولي آن إميري | بات جولدينج | 6 | |
7) | كير أودونيل | برادلي بولارد | 7 | |
8) | جلين بلامر | جريج كولين | 8 | |
9) | جو كريست | كيفين لارسن | 9 | |
10) | جون فين | أوبري هايسميث | 10 | |
11) | كيلي كولينز لينتز | 12 | ||
12) | جونا شياو | ليجوان | 13 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | كارين لوندر | منتج | 4 | |
2) | أندي كوهين | منتج | 5 | |
3) | فوكس للقرن الـ20 | منتج | 6 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | لورا فوكس | مصمم الإنتاج | 3 | |
2) | فيرا ميلز | مصمم الديكور | 4 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | توم فلين | قصة وسيناريو وحوار | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | مارك ويب | مخرج | 1 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | آبي أو سوليفان | مصمم الملابس | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ديفيد روبن | ريجيسير | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | بيل بانكو | مونتير | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | ستيوارت درايبورج | مدير التصوير | 2 |
الاسم | الدور/الوظيفة | ترتيب الظهور | خيارات | |
---|---|---|---|---|
1) | روب سيمونسين | موسيقى تصويرية | 2 |
الاسم | ملخص القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Hesham Emad | فرانك أدلر رجل أعزب يقوم بتربية طفلة معجزة - هي ابنة أخته المتحمسة ماري- في مدينة ساحلية بولاية (فلوريدا)، تُصاب خطط فرانك لحياة مدرسية طبيعية تخوضها ماري بالإحباط، عندما تسترعي القدرات الحسابية للطفلة ذات السبع سنوات انتباه والدة فرانك صعبة المراس ايفيلين، والتي تضع خطط للفتاة قد تهدد بانفصالها عن خالها المُحب. 313 |
الاسم | نبذة عن القصة | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|
Hesham Emad | (فرانك أدلر) رجل عازب يُربّي بنت أخيه المعجزة، ولكن والدته تخطط للفتاة خطط أخرى غير التي يرغبها. 96 |
الاسم | نص الهامش | المعيار | خيارات |
---|---|---|---|
Hesham Emad | (جيني سلايت) و(أوكتافيا سبنسر) تعاونتا من قبل في فيلم (Zootopia) من إنتاج عام 2016. | ||
Hesham Emad | (كريس إيفانس) و(أوكتافيا سبنسر) تعاونا من قبل في فيلم (Snowpiercer) من إنتاج عام 2013. | ||
Hesham Emad | الفيلم هو أول فيلم أصلي للمخرج (مارك ويب) منذ فيلم (500 Days of Summer) عام 2009. |
الاسم | نص النقد | به حرق للأحداث؟ | الرسمي؟ | خيارات |
---|---|---|---|---|
Hossam Waleed |
تجربة مبهجة وعاطفية وحميمية.. وحاجات تانية!من إخراج (مارك ويب)، اللي وقف ورا إخراج (500 Days of Summer) فيما قبل حاسس اني شفت الفيلم فـ موود مناسب جداً، وقت الظهيرة .. يمكن عشان الوقت ده من اليوم هوا...اقرأ المزيد الوقت اللي شفت فيه أفلام كتيرة حلوة قبل كده بأسمّيها (أفلام الأيام الخوالي) .. يمكن .. الفيلم هذا فيه نسبة مش قليلة خالص من المشاعر والأجواء الحميمية اللي يخلوني أسترجع فترة زي دي، حاجة جميلة ان فيلم يقدر يعمل فيا كده.. (القصة .. الحكاية .. الحدوتة .. ) القصة المرادي بتحكي عن بنت عبقرية في الرياضيات، أمها ليها تاريخ طويل غامض من الأحداث اللي على مدار الفيلم كله عمالة تتكشف لينا لغاية المراحل الختامية، والصراع أو المشكلة فـ الفيلم تكمن فـ إن البنت دي (عندها سبع سنوات وإسمها "ماري آدلر") طرفين من أهاليها بيتخانقوا على مين الأحق انه يتكفل بيها ويخليها تعيش معاه: خالها اللي بيشتغل عمل حر (فريلانسـر) فـ تصليح المراكب ؟ (اللي عامل دوره كريس إيفانس) ولا جدتها البرجوازية المهووسة بإن حفيدتها عندها إمكانية انها تحل معادلة رياضية لخدمة العلم ؟ .. المعادلة دي بنعرف أول الفيلم ان أم الفتاة معرفتش تحلها أبداً فـ حياتها اللي قضت معظمها في محاولة تحقيق الهدف الواحد ده.. كمان بنعرف ان الأم سبب موتها وتركها للبنت العبقرية انها انتحرت.. السؤال اللي بيرطحه الفيلم هوا : مين فـ الطرفين اللي فـ النهاية هيحصل على كفالة البنت ؟ وايه شعور البنت أصلأً -النبيهة والذكية جداً- من كل الدراما الأسرية اللي حواليها دي ؟ (الثيم.. الصنف.. النوع.. الكاتيجوري ..) هوا ماشي فـ صنف الـ(جوود فيلينـج موفيز) من النظرة العامة ليه يمكن، نظرة مقربة حبتين هتلاقي دراماه تقيلة وقوية، والأهم من ده انها معمولة بشكل كويس جداً، هنا فيه مخرج محنك اشتغل فـ عشرات الفيديو كليبات والأفلام القصيرة وعمل فيلمين لـ(سبايدر مان) معجبوش حد خالص (عجبوني جداً بالمُناسبة) وفيلم مفيش مخلوق بيتفرج عالـ أفلام ميعرفش اسمه قبل ما يوجّه دفّته للفيلم ده .. (مارك ويب) مخرج شاطر فـ القصص العاطفية اللي بيحكيها.. بيعرف يطلع من قصصه دراما تأثر عميقاً فيك.. حتى أفلام سبايدر مان اللي عملها، أفتكر مثلاً اني عيطت جامد فـ الجزء التاني منه لما كنت بشوفه في السينما فـ مشهد لما (ميري جين) بتموت قرب الختام (سبويلر أليرت!!، متهيألي محدش مشفش الفيلم، مش كده ؟!!).. فيه مشهد واحد تحديداً فـ فيلمنا ده صعب ان حد مايلاقيش نفسه غرقان فـ العياط فيه.. أنا بحب نوع الأفلام ده أوي اللي هوا مازج بين البهجة والمتعة والقصص البسيطة القوية اللي فيها روح مميز، زي كل أفلام الإحساس الطيب ولنأخذ فيلم زي (Chef) مثال جيد .. هوا مش فيلم إستثنائي أو ممكن ماتكونش شفته قبل كده لكن مع ذلك انتا حابب تشوفه لأن أجوائه من حين للتاني ممكن تلاقيها سحرتك.. الروح ملموسة أوي فـ الأجواء الأسرية هنا (فيلم تاني مميز فـ الحتة دي هوا فيلم "The Hero" من إنتاجات 2017 برضو).. كمان (الكوميديا) فعالة وأصلية جداً لأننا فـ الآخر بتكلم عن بنت عبقرية بتسخر من غباء الجميع من حواليها تقريباً !، الفيلم مبهج جداً وفيه أكتر من مشهد خلوني أضحك اللي هوا زي العبيط بصوت عالي ! .. كل التفاصيل دي كوم، والكاراكتر اللي مقدماه البنت الصغيرة كوم تاني خالص .. واللاهي أنا مش هتفأجأ لو لقيت البنت اترشحت للأوسكار حتى، لأنها مقدمة أداء أستاذي الصراحة نادراً لما تشوفه فـ فيلم.. وأنا كنت متعشم فـ قصة عن (حياة فتاة عبقرية) من أداء قوي زي ده، بس ده مش فيلمنا هنا.. (حاجات تانية !.. ) كمان الفيلم ممكن يحظى بإعجاب أكتر للناس اللي بيحبوا الرياضيات والحسابات والأرقام، وده يبان فـ المواقف اللي البنت بتحل فيها أسئلة من طراز (حاصل ضرب 157 فـ 35) فـ ثواني معدودة، أو ان أحدى شخصيات الفيلم تقول ان فيه طريقة اخترعها شخص قبلاً -مش فاكر اسمه- لحل خوارزميات الأرقام بشكل أسهل (أي ضرب الأعداد فـ بعض).. (فيلم تاني حلو فـ النقطة دي مفتكرش حد سمع عنه قبل كده حتى اسمه "A Brilliant Young Mind") شخصية كريس إيفانس بتقول للبنت فـ أول الفيلم لما بتقوله (مش عايزه أروح المدرسة، الناس كلها مغفلين هناك).. بيجاوب: (اعملي نفسك فتاة صغيرة !) زي جو المحقق كونان اللي فـ الأصل سينشي كودو وبتاع !.. المهم ان الذكريات اللي ممكن تضرب عند المُشاهد نابعة فـ الأصل من اننا جميعاً كنا فـ المرحلة دي مهما حاولنا -وقتها- نمثل على نفسنا: عيال عبيطة مش فاهمة حاجة فـ الحياة وأي حاجة ميلودرامية محتملة فـ سيناريو قصصنا الحياتية.. حتى لو كنا فلاسفة مُدعين أو عباقرة حقيقيين، احنا في النهاية ما زلنا لم نتعدى العاشرة من العُمر ! خلاصة الكلام : فيلم حلو، يستحق يتشاف. |